Forbinder bryst med søvn og skiftende vagter

19. august 2009

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Forbinder bryst med søvn og skiftende vagter

Kaere Helen,

Tak for en god brevkasse. Vi bor i Irland og har derfor ikke samme adgang til sundhedsplejerske mv., derfor har jeg nydt godt af at laese dine forskellige svar til andre foraeldre.

Oscar er lige blevet 6 maaneder. Han vejer 8.5kg og maaler 70cm (4kg og 51cm ved foedslen). Han trives generelt rigtig godt og er staerk og glad. Han begyndte allerede med lidt groed da han var 4.5 maaned og er nu oppe paa 3 maaltider om dagen, og maaske lidt frugt om eftermiddagen. Han spiser aldrig ret meget (max 60ml, men som regel omkring 30-40ml)
Jeg ammer ham og han vil ikke tage flaske eller sut. Han har ogsaa en tudekop og espressokop til vand som han begge er ved at finde ud af at bruge.

Oscar er dybt afhaengig af mit bryst, og han forbinder brystet med at skulle sove ved hver lur og til natten. Vi har en rutine, men den er lidt rodet da hans lure er ret skiftende, isaer midt paa dagen. Den ser ca saadan her ud:

Kl 7: Vaagner. Far skifter. (de sidste dage er han dog begyndt at vaagne allerede kl 6 og er umulig at faa til at sove igen. Saa bliver det hele rykket ca. en time)
7.30-8: Morgenmad
9.30-10: Ammes og puttes - sover her som reget 1.5 timer
ca. 12: Frokost
ca. 13.30-14: Ammes og puttes - sover enten 30-40min eller 1.5 timer.
15.30-16: Evt. lidt frugt
16.30-17: Tager ofte en skraber paa ca. 30 min liggende hos mig med bryst i munden.
18.30: Far kommer hjem - aftensmad
ca. 19.30: Far bader og laeser, og mor kommer op og ammer + putter ca kl 20.
Vaagner 2-3 gange i loebet af natten paa ubestemte ...

Annonce

... tidspunkter og skal altid ammes for at falde i soevn igen.
Jeg ammer ogsaa 2-3 gange mere i loebet af dagen, hvor han (tror jeg) bruger mig lidt som sut, ledsaget af mad.

Det lyder maaske meget ok og nemt, men det giver altsaa visse problemer naa han forbinder mad og soevn.
Jeg har laest dine svar omkring at amme ham naesten i soevn og saa laegge ham. Det virker faktisk ok om aftenen, og nogengange om dagen, men det aendrer ikke paa at han stadig vil have mad foer han skal sove.

Jeg er den eneste der kan putte ham. Han kan heller ikke afledes af en tur i barnevognen. Hvis han begynder at blive traet og ikke har faaet bryst, saa skriger han og er totalt rasende indtil han bliver taget op og baaret hjem.

Hvis han vaagner efter 40 minutter, kan han kun falde i soevn igen hvis jeg skynder mig at taget ham op og amme ham. Hvis jeg proever at rokke ham lidt, vaagner han hurtigt helt op. Det betyder saa at han er traet, gnaven og uoplagt indtil naeste lur.

Selvom han maaske nogle naetter vaagner hver anden time, saa skal han ammes i soevn igen. Han kan da ikke vaere sulten??

Jeg haaber du kan give mig nogle raad omkring det. Jeg elsker at amme, men bliver noedt til at begynde at stoppe lige saa stille da jeg skal tilbage paa arbejde om to maaneder. Da jeg har skiftende arbejdstider, deriblandt nattevagter, bliver jeg noedt til at vaenne ham helt fra. Jeg ved bare ikke hvordan. Isaer ikke naar han er saa dybt forelsket i mine bryster...

Nu blev brevet vist lidt langt. Haaber det er ok.

Jeg ser frem til at hoere fra dig.

Maja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder