Svar: Førstoppad?
18. august 2009
Alder:
6 mdr.
Hej igen
Børn med forstoppelse vil ofte nedsætte deres væskeindtag og madindtag betydeligt, hvilket naturligvis gør forstoppelsen værre. Derfor er det vigtigt at du sørger for at få den afføring ud som evt. sidder og generer din dreng.
Du kan give ham laktulose, altså mixtur der skal drikkes. Det blødgør afføringen så det lettere kommer ud igennem tarmene. Du kan også give ham et lille klyx i endetarmen. Et klyx er en slags lavement, som består af en lille tube med en spids på. Du kan give ham f.eks. microlax afføringsmiddel. Prøv at spørge på apoteket, hvor du bor.
Man smører lidt af indholdet ud på spidsen af tuben og sætter så halvdelen af tuben op i barnets endetarm. Det er vigtigt ikke at stikke mere end ½ spids ind til børn under 3 år! Her klemmer man tuben sammen, så væsken kommer ud i tarmen og holder så tuben sammenklemt imens man trækker den ud af endetarmen igen. Hvis man slipper tuben, vil væske gå tilbage i tuben, derfor er det vigtigt at tuben holdes sammenklemt, når man fjerner den fra tarmen.
Du bør tale med lægen om hvad form for klyx din dreng skal have og om hvorvidt det er nødvendigt nu, hvor han har lavet afføring i sin ble og tydeligvis er kommet af med rigtig meget. Jeg kunne godt forestille mig at han denne gang har klaret at komme af med det selv, men at du fortsat skal holde hans mave igang med laktulose eller noget lignende. Da du ikke bor i DK ved jeg desværre ikke, hvad du kan få hvor du bor og det vil være rigtig godt at tage lægen med på råd her :)
Du skal også sammensætte hans mad, så han får både grød, frugtmos og grøntsagsmos og han skal have væske nok, for at holde maven igang. Sveskemos og havregrød kan være en god idé at forsøge sig med.
Derudover skal du hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk, han skal cykle med sene ben, trille, krybe osv. Det er vigtigt at han bruger sig selv fysisk, for at holde maven godt igang.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske