Brev:
Opdragelse og ikke pille
18. august 2009
Alder:
13 mdr.
Opdragelse og ikke pille
Hej Helen,
Så er vi på plads det nye sted, og Sofia har klaret det hele rigtig flot. Hun stavrer rundt over det hele på sine små ben, det er herligt at se!
Med mobiliteten kommer så nogle nye udfordringer :) Hvordan kan vi bedst begynde på at lære hende, at visse ting må hun bare ikke røre ved? Hun har især set sig glad på fjernsynet, og vil allerhelst stå lige foran og holde fast i skærmen. Det er vi ikke så glade for, jeg er bange for, at hun simpelthen hiver det ned over sig selv og kommer til skade. Hun griner bare, når jeg siger nej og fjerner hende - hvilket jeg gør 50 tusind gange om dagen - og hun er begyndt at genkende, at der kommer en reaktion hver gang hun går derhen.
Nu har jeg sat sofabordet foran, så hun ikke kan komme til det, så jeg kan få 1/2 time til at pakke en kasse ud og ikke behøver være bange for, at der sker noget mens hun får lov til en gang børnetime. Er det en dum ide at afgrænse hende fysisk fra det hun ikke må, når hun jo alligevel skal lære det?
Og hvad med opdragelse generelt i hendes alder? Hun skal jo lære, at man f.eks. ikke må lege bag bilerne på parkeringspladsen, men kan hun forstå egentlig opdragelse allerede, eller drejer det sig bare om at aflede hendes opmærksomhed og fjerne hende fra situationen?
Jeg glæder mig til at høre fra dig, håber du har haft en god sommer!
Venlig hilsen
Emilie