Svar: Tisser i bukserne - 3 år, 5 mdr.
14. august 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Merete
Jeg synes du skal tale med din dreng om at få en ble på igen, det er meget vigtigt at du her præciserer at bleen ikke skal bruges som en ble, men som en ekstra sikkerhed. Han skal altså ikke til at tisse i bleen igen, men skal stadig gå på toilettet i løbet af dagen - bleen skal bruges som et par underbukser der hives op og ned.
Det er langt bedre for ham med en ble og den succes oplevelse det giver at opleve en tør ble en gang imellem, en det er at give ham nederlag på nederlag, hver gang han tisser i bukserne. Han har brug for ro omkring sig lige nu og det er synd, hvis hans energi bliver brugt på dårlige følelser omkring våde bukser.
Så en ble på igen er mit råd og så faste toilet tider, hvor han stadig skal gå på toilettet som det første om morgenen, det sidste inden han går i seng. Han skal tisse inden han løber ud for at lege, inden I kører op for at handle osv. altså tisse af på de tidspunkter, hvor det er normalt at prøve at lade vandet. Går det så godt og bleen er tør, så er det jo super dejligt og samme ble kan bruges igen. Går det galt, så pyt med det, så var det jo godt at han havde en ble på :)
Når der er faldet mere ro over hele situationen, så vil du sandsynligvis mærke at bleen er tør hele tiden og så er det fint at tage den af, men ikke lige nu :) Børnehaven skal naturligvis også motivere ham til at gå på toilettet i løbet af dagen, selvom han har ble på i en periode.
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske