Svar: Vil ikke sidde på potte

14. august 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Min umiddelbare tanke er at I måske skal prøve at motivere hende til at komme på toilettet ved at gøre det til noget sjov.

Jeg vil foreslå jer, at I griber chancen, hvor hun fortæller at hun tisser i bleen til at sige "ups, er det nu, så skal vi skynde os, kom kom kom løb, ellers når vi det ikke ..." eller lignende, og gøre det til noget sjovt, lidt ligesom et kapløb, hvor det er vigtigt at nå ud til toilettet så hurtigt som muligt.

Ved at gribe chancen på denne måde, så får I måske vendt hendes modstand mod potte eller toilet og hun glemmer at være 'rasmus modsat' - hun ved jo godt at I gerne vil have hende på toilettet og I beskriver en pige, som har fuldt ud styr på hvornår hun har vandladning og afføring og derfor lyder det som om at hun lige skal over den lille hurdle at komme på toilettet og det kan I måske skabe ved lidt sjov og "vi må skynde os".

I kan måske samtidig synge den gamle børnesang "moar jeg skal tisse" hvor der også er verset "skynd dig, skynd dig, ellers går det galt" ... Jeg tror hun vil synes det er rigtig ...

Annonce

... sjovt og derfor vil komme af sted i en fart ...

Teksten er her:

Moar, jeg skal tisse!
Skal du det, min ven?
Så gå op på loftet,
og tag tissepotten frem.

Nej, det kan jeg ikke,
for der står en mand,
han må ikke se
min lille tissemand

Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser, som vi ikke har betalt!

Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser, som vi ikke har betalt!

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Og en måske lidt mere pæn version får du her:

Moar, jeg skal tisse!
Skal du det, min ven?
Så gå op på loftet,
og tag tissepotten frem.

Men, det kan jeg ikke,
potten den er fuld!
Så løb hen til vinduet,
og tøm det hele ud.

Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser, som vi ikke har betalt!

Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser som vi ikke har betalt!

Hvis det ikke virker og hun går helt i baglås, ja så må I give det en pause og vente på at hun føler sig parat. Måske netop fordi hun ser de andre og storebørn i børnehaven bruger toilettet ... :)

Rigtig meget held og lykke med det!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder