Svar: Vil ikke sidde på potte
14. august 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Kære mor
Min umiddelbare tanke er at I måske skal prøve at motivere hende til at komme på toilettet ved at gøre det til noget sjov.
Jeg vil foreslå jer, at I griber chancen, hvor hun fortæller at hun tisser i bleen til at sige "ups, er det nu, så skal vi skynde os, kom kom kom løb, ellers når vi det ikke ..." eller lignende, og gøre det til noget sjovt, lidt ligesom et kapløb, hvor det er vigtigt at nå ud til toilettet så hurtigt som muligt.
Ved at gribe chancen på denne måde, så får I måske vendt hendes modstand mod potte eller toilet og hun glemmer at være 'rasmus modsat' - hun ved jo godt at I gerne vil have hende på toilettet og I beskriver en pige, som har fuldt ud styr på hvornår hun har vandladning og afføring og derfor lyder det som om at hun lige skal over den lille hurdle at komme på toilettet og det kan I måske skabe ved lidt sjov og "vi må skynde os".
I kan måske samtidig synge den gamle børnesang "moar jeg skal tisse" hvor der også er verset "skynd dig, skynd dig, ellers går det galt" ... Jeg tror hun vil synes det er rigtig sjovt og derfor vil komme af sted i en fart ...
Teksten er her:
Moar, jeg skal tisse!
Skal du det, min ven?
Så gå op på loftet,
og tag tissepotten frem.
Nej, det kan jeg ikke,
for der står en mand,
han må ikke se
min lille tissemand
Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser, som vi ikke har betalt!
Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser, som vi ikke har betalt!
Og en måske lidt mere pæn version får du her:
Moar, jeg skal tisse!
Skal du det, min ven?
Så gå op på loftet,
og tag tissepotten frem.
Men, det kan jeg ikke,
potten den er fuld!
Så løb hen til vinduet,
og tøm det hele ud.
Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser, som vi ikke har betalt!
Skynd dig, skynd dig,
ellers går det galt,
i de nye bukser som vi ikke har betalt!
Hvis det ikke virker og hun går helt i baglås, ja så må I give det en pause og vente på at hun føler sig parat. Måske netop fordi hun ser de andre og storebørn i børnehaven bruger toilettet ... :)
Rigtig meget held og lykke med det!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske