Brev:
Vil ikke sidde på potte
14. august 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Vil ikke sidde på potte
Kære Helen!
Nu har jeg skrevet til dig en del gange ang. lille Rosa og nu har jeg et spørgsmål ang. hendes storesøster, der bliver 3 år i november. Spørgsmålet angår renlighed.
Hun har fuldstændig tjek på, hvornår hun skal tisse eller lave pølser - siger til inden hun gør det: "nu sætter jeg mig ned og tisser" osv. Problemet er, at hun pure nægter at sidde på potte eller sidde på toilettet (vi har købt sådan et toiletsæde, der kan sættes ovenpå vores eget toilet).
En enkelt gang eller to i løbet af sommeren har jeg fået overtalt hende til at tage bleen af ude i haven og det er gået super godt.
Vi gør ikke det store ud af det, siger bare "nu kan du tage bleen af og så sætter jeg lige potten her, hvis du skal bruge den" osv i den dur. Jeg synes ikke på noget tidspunkt, vi har presset hende i forbindelse med potten, så jeg aner ikke, hvor den store modvilje kommer fra.
Hun bliver faktisk helt hysterisk, når jeg siger til hende, at hun kan tage bleen af eller at vi venter lidt med at tage ble på igen, efter hun er blevet skiftet.
Mit spørgsmål går derfor på om vi skal blive ved på samme måde eller om vi helt skal droppe det i en periode (det har vi haft gjort før, hvor vi slet ikke har nævnt det i en måned eller 2) eller skal vi gøre noget helt 3.?
Det skal siges, at hun er et særdeles stædigt barn, som hvis det stod til hende, skulle bestemme alt selv og jeg har lidt på fornemmelsen, at det her er en måde for hende, at udøve kontrol og bestemmelse, men jeg er ikke sikker. Det kan også være, at hun ikke helt har overskud til at koncentrere sig om det.
I vuggestuen gider hun heller ikke toilet/potte, selvom et par af de andre børn øver ihærdigt. Pædagogerne i vuggestuen mener, at vi skal presse hende lidt, mens vores egen sundhedsplejerske bare mener vi skal vente, hvad mener du?
Hun er meget langt fremme motorisk og sprogligt og allerede for et års tid siden begyndte hun at sige til før hun lavede pølser, men heller ikke dengang ville hun sidde på potte...
Jeg føler, vi er kørt lidt fast. Hun starter i børnehave (samme sted som vuggestuen) 1. november.
Kærlig hilsen
fra en mor:-)