Svar: Næsten aldrig afføring
10. august 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Mor
Du beskriver en pige, som har op til 10 dage imellem sine afføringer og som tydeligt har ondt, når hun skal af med det. Det kan godt være at hun ikke vrider sig af smerte, det kan godt være at hun ikke har feber og det kan også godt være at afføringen ikke kommer ud som små hårde knolde; MEN hun er besværet af det og hun har ondt, det er ubehageligt, når hun skal af med det og derfor synes jeg hun skal behandles.
Du kan købe laktulose på apoteket. Du kan give hende 10ml og se hvordan maven reagerer på det. Giv det som fast dosis, gerne fordelt med 5 ml 2 x daglig og se så hvordan hendes afføringsmønster ændrer sig. Hun skal sandsynligvis have det i en periode og det er helt fint at du hjælper hende med på den måde at holde maven igang. Samtidig skal hun så stadig have væske nok og du skal give hende så varieret mad som muligt.
Bibehold grød som morgenmad og evt. også som godnatmåltid inden hun skal sove. Giv hende kogte grøntsager sammen med rugbrøddet og giv hende gerne smørbart fiskepålæg og lignende til frokost. Giv hende den varme mad som I andre får og retter med hakket kød, sovs og forskellige krydderier er godt til at sætte lidt gang i maven og hun må få det hele. Det kan være spaghetti med kødsovs, boller i karry, lasagne, farsbrød, frikadeller, laks med pesto, kartoffelmos og millionbøf, rødspættefileter med remoulade eller hvad I nu kan finde på.
I takt med at du får gang i hendes mave, så vil hendes appetit sandsynligvis også ændre sig lidt - man har jo lov at håbe :) - og hun vil begynde at spise lidt mere varieret. Det er dog meget normalt at børn efter 1 års alderen spiser betydeligt mere selektivt og det I beskriver lyder fint. Nogle dage er noget mad bare mere interessant end andet og andre dage er det så modsat.
Det lyder som udgangspunkt ikke som noget allergisk, altså ikke som om hun ikke tåler visse fødevarer. Derimod lyder det som om at hun har manglet væske og deraf har fået hård mave og nu skal maven så lige igang igen, hvor jeg tænker at I er nødt til at hjælpe den lidt på vej :)
Giv hende endelig også frugt og her både frisk frugt og bær. Giv hende også gerne frugtgrød, gammeldags frugtgrød med mælk på - det kan også sætte lidt gang i det hele.
I stedet for tykmælk kan du en gang imellem give hende lidt koldskål (med tykmælk i). Hun bør generelt ikke få for meget kærnemælk, da det er for fedtfattigt men koldskål med tykmælk har et højere fedtindhold og hvis hun ikke får det hver dag, men bare en gang imellem så går det nok - netop koldskål kan være med til at sætte gang i maven ...
I takt med at laktulosen og kosten begynder at virke, så skruer du ned for mængden af laktulose. Du skal altså ikke fjerne det fra den ene dag til den anden, men prøve at gå lidt ned i dosis og se hvordan hendes mave reagerer på det. Går det fint, så trapper du yderligere ned, har hun behov for mere, så må du skrue lidt op igen ...
Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske