Svar: Næsten aldrig afføring

10. august 2009

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor

Du beskriver en pige, som har op til 10 dage imellem sine afføringer og som tydeligt har ondt, når hun skal af med det. Det kan godt være at hun ikke vrider sig af smerte, det kan godt være at hun ikke har feber og det kan også godt være at afføringen ikke kommer ud som små hårde knolde; MEN hun er besværet af det og hun har ondt, det er ubehageligt, når hun skal af med det og derfor synes jeg hun skal behandles.

Du kan købe laktulose på apoteket. Du kan give hende 10ml og se hvordan maven reagerer på det. Giv det som fast dosis, gerne fordelt med 5 ml 2 x daglig og se så hvordan hendes afføringsmønster ændrer sig. Hun skal sandsynligvis have det i en periode og det er helt fint at du hjælper hende med på den måde at holde maven igang. Samtidig skal hun så stadig have væske nok og du skal give hende så varieret mad som muligt.

Bibehold grød som morgenmad og evt. også som godnatmåltid inden hun skal sove. Giv hende kogte grøntsager sammen med rugbrøddet og giv hende gerne smørbart fiskepålæg og lignende til frokost. Giv hende den varme mad som I andre får og retter med hakket kød, sovs og forskellige krydderier er godt til at sætte lidt gang i maven og hun må få det hele. Det kan være spaghetti med kødsovs, boller i karry, lasagne, farsbrød, frikadeller, laks med pesto, kartoffelmos og millionbøf, rødspættefileter med remoulade eller hvad I nu kan finde på.

I takt med at du får gang i hendes mave, så vil hendes appetit sandsynligvis også ...

Annonce

... ændre sig lidt - man har jo lov at håbe :) - og hun vil begynde at spise lidt mere varieret. Det er dog meget normalt at børn efter 1 års alderen spiser betydeligt mere selektivt og det I beskriver lyder fint. Nogle dage er noget mad bare mere interessant end andet og andre dage er det så modsat.

Det lyder som udgangspunkt ikke som noget allergisk, altså ikke som om hun ikke tåler visse fødevarer. Derimod lyder det som om at hun har manglet væske og deraf har fået hård mave og nu skal maven så lige igang igen, hvor jeg tænker at I er nødt til at hjælpe den lidt på vej :)

Giv hende endelig også frugt og her både frisk frugt og bær. Giv hende også gerne frugtgrød, gammeldags frugtgrød med mælk på - det kan også sætte lidt gang i det hele.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I stedet for tykmælk kan du en gang imellem give hende lidt koldskål (med tykmælk i). Hun bør generelt ikke få for meget kærnemælk, da det er for fedtfattigt men koldskål med tykmælk har et højere fedtindhold og hvis hun ikke får det hver dag, men bare en gang imellem så går det nok - netop koldskål kan være med til at sætte gang i maven ...

I takt med at laktulosen og kosten begynder at virke, så skruer du ned for mængden af laktulose. Du skal altså ikke fjerne det fra den ene dag til den anden, men prøve at gå lidt ned i dosis og se hvordan hendes mave reagerer på det. Går det fint, så trapper du yderligere ned, har hun behov for mere, så må du skrue lidt op igen ...

Fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Tænder

Der er stor forskel på, hvornår børn får deres første tænder. Nogle bliver født med en tand eller to. Andre er over et år før den første tand melder sig.

De fleste børn får dog deres første tænder omkring 6 mdr.´s alderen og vil have et komplet sæt tænder omkring 3 års alderen, dvs. 20 tænder.

Mange børn får ondt i gummerne, når tænderne bryder igennem. Her kan det hjælpe med en bidering, eller noget koldt at bide i f.eks. et stykke agurk. Skær en skive agurk på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor