Brev:
Hvornår skal jeg tage min 2 uger gamle baby op?
11. august 2009
Alder:
0 mdr.
Hvornår skal jeg tage min 2 uger gamle baby op?
Hej Helen.
Jeg er nybagt mor, og spørgsmålene hober sig op ...
Min datter, der i dag er 2 uger gammel, sover meget uroligt i perioder. Hun sover gerne 3 timer ad gangen og er derefter vågen i op til 5 timer - er det ikke meget for sådan en lille størrelse at være vågen?
Hun skriger ikke, men kan godt være lidt "vrøvlet" og er ikke til at få til at sove. Hun bliver fuldt ud ammet, men falder ikke i søvn ved amning, og derfor er hun altid vågen i flere timer mellem hendes 3 timers lure. Har prøvet at have hende i min seng om natten for at få hende til at falde hen. Det virker nogle gange, men jeg er også bange for at vænne hende til at sove i vores seng. Hvornår er hun "for gammel" til at sove i samme seng som os? - jeg tænker på så det ikke bliver et problem at få hende til at sove i sin egen seng.
Mit egentlige spørgsmål går på at hun sover så uroligt som hun gør. Hun kan beklage sig, strække sig højlydt, dreje hovedet frem og tilbage, græde i 10 sek og så falder hun hen igen. Jeg har svært ved at vurdere hvornår jeg skal tage hende op, da hun kan ligge så uroligt i lang tid - vil jo heller ikke have at hun har behov for at blive taget op, men at jeg ikke reagerer på det. Skal jeg tage hende op når hun ligger så uroligt og smågræder, eller skal jeg vente til hun ER vågen og græder højlydt?
Pyha mange spørgsmål fra en forvirret mor