Brev:
Næsten aldrig afføring
10. august 2009
Alder:
13 mdr.
Næsten aldrig afføring
Hej Helen
Så er vi her igen. Vores datter (13 mdr.) har næsten aldrig afføring og selv om vi både har været hos læge og sundhedsplejerske kan jeg ikke lade være med at bekymre mig meget om dette. Jeg forstår simpelt hen ikke hvor maden bliver af?? Godt nok er hun ikke nogen grovæder og har aldrig været det, men noget kommer der da ind. Og så skal det vel også ud eller hvad?
For ca. 1 ½ måned siden gik hun fra 2-3 gange om ugen over til kun at have afføring en gang om ugen – enkelte gange er der gået op til 10 dage. Et par gange har det været en lille smule hårdt når det endelig kommer ud, men som regel er det pyramideformet og formeligt. Sidste gang havde hun på trods af konsistensen, som var ok blød, svært ved det og blev ked af det. Hun havde afføring 5 gange på samme dag, det er 9 dage siden nu:(
Læge og sundhedsplejerske siger det ikke skal behandles ved mindre det kommer ud som hårde kugler, hun får feber eller andet.
Det "gik galt" i forbindelse med amme nedtrapning (uheldigvis blev det samtidigt meget varmt) så hun fik nok ikke den væske hun skulle bruge for at holde systemet i gang. Hun får dog væske nok nu, stadig lidt for meget mælk i forhold til mad, men det går fremad hele tiden. Hendes kost er ikke voldsom varieret men sund, uden for meget sukker (lidt i f.eks boller og en halv deciliter tynd saft når temp. når de 30 grader). Hun bliver tilbudt alt hvad man skal bruge af fisk, kød, æg, brød, tykmælk, grøntsager og frugt men er meget selektiv og ofte småtspisende! 1 uge spiser hun næsten kun tykmælk med frugt en anden uge vil hun næsten kun have ris med grøntsags sovs osv. osv.
Før dette problem fik hun ikke engang mælk i løbet af natten, det gør hun nu da hun er startet i dagpleje og er blevet meget morsyg og søger trøst om natten.
Min mand og jeg er begge allergikere og vores datter har også høfeber og katte allergi. Kan det være noget hun ikke kan tåle? Hun er aldrig syg, ikke engang forkølet, glad og sprængfyldt med energi og godt humør. Efter sigende er hun også over gennemsnittet med sit sprog, finger motorik og ellers godt med, med alt andet. Går næsten selv nu. Lidt lille af sin alder men går til kontrol med dette, ser ellers sund og dejlig ud med elastikker på håndled og lår:)
Hvor bliver det af? Hvad kan vi gøre? – Sveskemos virker ikke!
Hilsen en bekymret mor (igen;)