Svar: Renlighed - 3 år
21. maj 2004
Alder:
3 år
Kære Bettina Olesen
Det er en svær situation i og med at din datter jo har været renlig og også stadig er dette i perioder. Jeg synes derfor ikke det er en løsning at give hende bleen på igen, da hun jo vil føle dette som et nederlag.
Samtidig er det enormt vigtigt at I ikke skælder hende ud og budskabet om at det er fordi hun går med afføringen i bukserne i lang tid, hjælper heller ikke. For det første er hun for lille til at forstå det og for det andet, så ligger der også 'det er din egen skyld' i det budskab, hvilket ikke er befordrende for hendes lyst til at lade værd.
At skulle starte i børnehave er en stor omvæltning, og du skriver at I også skal flytte og hun skal være storesøster. Pas på at I ikke stiller for store krav til hende. Hun er stadig en lille pige og børn kan godt 'gå tilbage i udvikling' f.eks. pludselig ikke længere være renlig, som en følge af at man som forældre forventer for meget.
Giv hende al den omsorg og positive kontakt I kan. Lad hende deltage så meget som muligt i hverdagen og lade hende gøre ting, som man kan fordi man er stor, men samtidig ting hun har lyst til at gøre og er stolt af at kunne.
Hav tålmodighed og lad være at skælde ud. Tiden vil arbejde for jer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske