Svar: Af med bleen - 3 år, 5 mdr.
25. juli 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Signes mor
Det lyder hos jer som om at bleen er blevet noget forkert, noget lidt negativt. Ikke at hun er ked af at have den på, men mere at den kun bruges, når det ikke lykkes for hende at nå toilettet og jeg tænker det er ret vigtigt, at I forsøger at få hende til at indse at bleen faktisk er et hjælpemiddel og ikke noget man kun bruger ved 'fejltagelser' - forstår du hvor jeg vil hen?
Det er rigtig vigtigt at hun oplever bleen som noget godt, som en succes og at en tør ble er super flot og dejligt og noget man bliver glad for, hvor våde bukser er smadder ærgeligt og noget man bliver ked af. Da ble-dagene er gået hen og blevet 'dårlige dage', dage hvor hun slet ikke vil nogen ting, så tænker jeg at I måske skulle prøve at motivere hende til at gøre bledagen positiv.
Prøv ikke at spørge for meget om hun vil det ene eller det andet, men giv hende ble på og følg hende så på toilettet præcis som du ellers ville gøre (= faste toilettider). Du skal virke som om at du har glemt bleen, du skal opføre dig fuldstændig som om at hun har trusser på og holde fast i "vi skal lige tisse inden vi kører!" fordi det er sådan man gør hos jer, ble eller ej.
Lykkes det så at komme på toilettet og bleen er tør, så er det jo rigtig flot og hun roses for det. Lykkes det ikke, sker der uheld, så er det også helt okay, så var det jo godt at hun havde bleen på.
At det er svært at styre renlighed, når hun leger med sine kammerater skyldes sandsynligvis at hun bliver så optaget af sin leg, at hun glemmer hun skal tisse. Og når hun så pludselig mærker sin tissetrang, ja så kan hun ikke nå at holde sig. Samtidig er hun måske ikke helt klar over hvor toilettet er, føler sig ikke helt tryg ved at gå på toilet hos andre og så sker der uheld. Det er naturligvis synd for hende, for hun bliver jo sikkert ked af at andre skal opleve dette og måske det også kan motivere hende til at prøve med bleen på lidt igen - ikke som et nederlag, men som en sikkerhed, som et hjælpemiddel.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke. Det lyder som om at hun er rigtig godt på vej:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske