Svar: Af med bleen - 3 år, 5 mdr.

25. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Signes mor

Det lyder hos jer som om at bleen er blevet noget forkert, noget lidt negativt. Ikke at hun er ked af at have den på, men mere at den kun bruges, når det ikke lykkes for hende at nå toilettet og jeg tænker det er ret vigtigt, at I forsøger at få hende til at indse at bleen faktisk er et hjælpemiddel og ikke noget man kun bruger ved 'fejltagelser' - forstår du hvor jeg vil hen?

Det er rigtig vigtigt at hun oplever bleen som noget godt, som en succes og at en tør ble er super flot og dejligt og noget man bliver glad for, hvor våde bukser er smadder ærgeligt og noget man bliver ked af. Da ble-dagene er gået hen og blevet 'dårlige dage', dage hvor hun slet ikke vil nogen ting, så tænker jeg at I måske skulle prøve at motivere hende til at gøre bledagen positiv.

Prøv ikke at spørge for meget om hun vil det ene eller det andet, men giv hende ble på og følg hende så på toilettet præcis som du ellers ville gøre (= faste toilettider). Du skal virke som om at du har glemt bleen, du skal opføre dig fuldstændig som om at hun ...

Annonce

... har trusser på og holde fast i "vi skal lige tisse inden vi kører!" fordi det er sådan man gør hos jer, ble eller ej.

Lykkes det så at komme på toilettet og bleen er tør, så er det jo rigtig flot og hun roses for det. Lykkes det ikke, sker der uheld, så er det også helt okay, så var det jo godt at hun havde bleen på.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

At det er svært at styre renlighed, når hun leger med sine kammerater skyldes sandsynligvis at hun bliver så optaget af sin leg, at hun glemmer hun skal tisse. Og når hun så pludselig mærker sin tissetrang, ja så kan hun ikke nå at holde sig. Samtidig er hun måske ikke helt klar over hvor toilettet er, føler sig ikke helt tryg ved at gå på toilet hos andre og så sker der uheld. Det er naturligvis synd for hende, for hun bliver jo sikkert ked af at andre skal opleve dette og måske det også kan motivere hende til at prøve med bleen på lidt igen - ikke som et nederlag, men som en sikkerhed, som et hjælpemiddel.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke. Det lyder som om at hun er rigtig godt på vej:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien