Af med bleen - 3 år, 5 mdr.

25. juli 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Af med bleen - 3 år, 5 mdr.

Hej Helen

Min datter Signe er begyndt at sige, at hun ikke vil have ble på. Vi har lige været på ferie i campingvogn, hvor jeg den ene dag kom ind i vognen, hvor hun var ved at tage bukser af på toilettet, fordi hun skulle lave pølser. Hun har også sagt til mange gange for at skulle tisse, men når der så sker uheld, så bliver hun ked af det og vil have ble på igen og det tager et par dage, før hun får lyst igen.

Igår var hun på besøg hos en legekammerat, her gik det galt med både stort og småt, så idag står den på ble igen. Med bleen på sker det hele i bleen, selvom jeg har sagt til hende, at man sagtens kan gå på toilet selvom man har ...

Annonce

... ble på. Hun har været på legebesøg uden ble før, hvor det gik rigtig fint.

Nu er ferien ved at være slut og spørgsmålet er så, hvordan vi tackler det i børnehaven. Hvad synes du? Skal vi lade hende styre det selv, hvorvidt hun vil have ble på, eller skal vi forsøge at skubbe lidt til hende? Hun blev jo storesøster for ca. 2 mdr. siden, så jeg har slet ikke gjort noget for at hun skulle blive renlig lige nu, men da hun selv tog initiativ fulgte jeg selvfølgelig med.

Du har skrevet meget om faste toilettider, det har jeg prøvet, men på ble-dagene vil hun slet ingenting.

Jeg ser frem til at høre dit syn på sagen.

Mange hilsner

Signes mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder