Svar: Hvordan gør vi ham interesseret i renlighed?

17. juni 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Henriks mor

Det lyder som om at jeres dreng er parat til renlighed, når det kommer til vandladning og det er rigtig godt. Det er helt normalt at børn bliver lidt senere renlige med afføring, ligesom mange også bliver renlige om dagen før de er det om natten.

Det er som udgangspunkt en rigtig god idé at beholde bleen på, men det er ikke ensbetydende med at man så ikke kan træne renlighed. Sammen med en ble følger nemlig også toilet tider og det betyder at I ikke skal spørge ham om han skal tisse, men derimod tage ham i hånden og følge ham på toilettet, på de tidspunkter, hvor det er normalt at lade vandet. "Kom skat, vi går lige ud og tisser!" og det gør I og det gør han, som det mest naturlige i verden,- når man står op, inden man går i seng, inden man tager op for at handle, går ud for at lege osv.

Bleen han har på skal være en bukseble som trækkes op og ned som et par underbukser, er bleen tør, så roses han for det, det er dejligt, så kan den bruges igen. Er bleen våd, så var det jo godt at han havde den på og så skifter ...

Annonce

... man den bare.

Når han sidder på toilettet og prøver at tisse, så sig til ham at han skal prøve om han kan slå en lille prut, prøve at klemme lidt og se om der kan komme noget ud. Nogle gange hvis barnet prøver at prutte lidt (hvilket de fleste synes er sjovt) så lykkes det at komme af med lidt afføring og så kan man rose dem for det. På den måde kan I arbejde lidt på at få ham igang med at fornemme, hvordan han skal presse for at få det ud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne låne nogle bøger på biblioteket om hvordan vi fungerer. Hvad sker der med maden når vi spiser, den kommer ud som afføring osv. så I taler om det som noget ganske naturligt. I kan låne bøger der handler om afføring - f.eks. "hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins "Gæt en lort" så I naturligt taler om dette, hvordan de ser ud, forskel på mennesker og dyr osv. og stille og roligt får ham gjort interesseret i sin egen afføring :o)

Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I hermed er hjulpet videre på vej.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Fødetaske

En fødetaske er den taske, som du skal bruge, imens du er på hospitalet, når du skal føde. Uanet om du skal føde ambulant eller være på barselsgangen i flere dage, så er det rart at have lidt ting pakket og parat.

Til selve fødslen vil nogle kvinder medbringe tøj, som de kan føde i, hvor andre kvinder vil bruge det tøj, som man får udleveret på sygehuset. Det kan være rart, at du har dine egne toiletartikler, shampoo, børste, tandbørste, hårelastikker osv. men derudover så er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.