Svar: Hvordan gør vi ham interesseret i renlighed?
17. juni 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære Henriks mor
Det lyder som om at jeres dreng er parat til renlighed, når det kommer til vandladning og det er rigtig godt. Det er helt normalt at børn bliver lidt senere renlige med afføring, ligesom mange også bliver renlige om dagen før de er det om natten.
Det er som udgangspunkt en rigtig god idé at beholde bleen på, men det er ikke ensbetydende med at man så ikke kan træne renlighed. Sammen med en ble følger nemlig også toilet tider og det betyder at I ikke skal spørge ham om han skal tisse, men derimod tage ham i hånden og følge ham på toilettet, på de tidspunkter, hvor det er normalt at lade vandet. "Kom skat, vi går lige ud og tisser!" og det gør I og det gør han, som det mest naturlige i verden,- når man står op, inden man går i seng, inden man tager op for at handle, går ud for at lege osv.
Bleen han har på skal være en bukseble som trækkes op og ned som et par underbukser, er bleen tør, så roses han for det, det er dejligt, så kan den bruges igen. Er bleen våd, så var det jo godt at han havde den på og så skifter man den bare.
Når han sidder på toilettet og prøver at tisse, så sig til ham at han skal prøve om han kan slå en lille prut, prøve at klemme lidt og se om der kan komme noget ud. Nogle gange hvis barnet prøver at prutte lidt (hvilket de fleste synes er sjovt) så lykkes det at komme af med lidt afføring og så kan man rose dem for det. På den måde kan I arbejde lidt på at få ham igang med at fornemme, hvordan han skal presse for at få det ud.
Det vil også være rigtig godt, hvis I kunne låne nogle bøger på biblioteket om hvordan vi fungerer. Hvad sker der med maden når vi spiser, den kommer ud som afføring osv. så I taler om det som noget ganske naturligt. I kan låne bøger der handler om afføring - f.eks. "hunden der ville vide hvem der havde lavet lort på dens hoved" eller Sebastian Kleins "Gæt en lort" så I naturligt taler om dette, hvordan de ser ud, forskel på mennesker og dyr osv. og stille og roligt får ham gjort interesseret i sin egen afføring :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber I hermed er hjulpet videre på vej.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske