Svar: Renlighed - tilbageskridt

15. juni 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære mor

Jeg synes det lyder som om at I skal lade jeres datter beholde sin ble og så lade tiden arbejde lidt for jer. Giv hende en pause, kræv ikke for meget af hende, men lad hende bare være lidt lille på det område.

Det er meget normalt at det ældste barn, i forbindelse med at der kommer en baby i huset, pludselig ikke kan de samme ting som tidligere. Det gælder både renlighed, men også f.eks. ønsket om pludselig at få grød, få sut eller lignende, som barnet ellers ikke fik mere. Lige netop omkring renlighed, så har I ret i at hun sandsynligvis godt kan mærke, når hun skal tisse eller har afføring - men hun overhører det i øjeblikket, hun har ikke lyst til at være stor ... Jeg har faktisk mødt børn som i jeres datters alder formåede at styre deres afføring så meget, at hver gang mor satte sig for at amme og havde fuld fokus på den lille, så kom det fra den store på badeværelset "jeg er fæææærdig".

Så mit råd er at I stille alle krav om renlighed væk og bare følger hende og hendes lyst til bleen. Fint nok, bedre end våde bukser. Men derudover vil det så være rigtig godt, at I fokuserer på noget af det, som man som storesøster kan - netop fordi man er den store.

Når man er 3 år, vil man normalt gerne hjælpe lidt til. Det kan være at finde tøj frem ...

Annonce

... til den lille, hjælpe med borddækning, hjælpe med at finde varerne på hylderne og komme dem i vognen, når man er oppe at handle osv. Det vil være rigtig godt at I lader hende gøre disse ting og giver hende accept og anerkendelse - hvor er det fantastisk at I har så stor og dejlig en pige, der kan hjælpe med disse ting, hvad skulle I dog gøre ellers - så hun stille og roligt bliver opmærksom på at hun er meget større end lillebror og derfor også selv begynder at finde ud af, måske ligefrem beder om, at der er andre regler for hende. Når det sker, så vil behovet for at adskille sig fra den lille, måske netop være tydeligt i form af væk med bleen.

I kan også låne børne bøger der handler om søskende der også vil lege baby. F.eks. bogen "Jeg vil også være baby" af Mats Letén - den er en del af serien Kaj-bøgerne. Det hjælper nogle gange at læse om den problematik man står i og tale om det i 3. person, tale om at det måske er lidt fjollet osv. og på den måde få hende til at se hvor hun selv er i forhold til dette :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så lige nu ingen krav i forhold til renlighed og så må tiden arbejde for jer. Det har sandsynligvis været for meget med både børnehave, farvel til sut, blive storesøster og så også skulle smide bleen ...

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Æteriske olier

Æteriske olier er planteolier, der tilsættes forskellige plejeprodukter, f.eks. massageolie, for at give det duft.

Æteriske olier kan indeholde allergene parfumestoffer, der kemisk set er identiske med - og lovgivningsmæssigt er sidestillet med - de syntetisk fremstillede.

I forhold til børn er det vigtigt at undgå parfumerede massageolier og helt undlade at bruge voksenprodukter. Æteriske olier bør ikke bruges direkte på huden og man skal være opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk hjemmeside. Hvem er det egentlig udover dig som besvarer alle disse spørgsmål på denne side. For du kan da umuligt besvare dem alle ...

Tak for fantastiske guldkorn.

Mor til Mathias knap 8 måneder