Svar: Renlighed - tilbageskridt
15. juni 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære mor
Jeg synes det lyder som om at I skal lade jeres datter beholde sin ble og så lade tiden arbejde lidt for jer. Giv hende en pause, kræv ikke for meget af hende, men lad hende bare være lidt lille på det område.
Det er meget normalt at det ældste barn, i forbindelse med at der kommer en baby i huset, pludselig ikke kan de samme ting som tidligere. Det gælder både renlighed, men også f.eks. ønsket om pludselig at få grød, få sut eller lignende, som barnet ellers ikke fik mere. Lige netop omkring renlighed, så har I ret i at hun sandsynligvis godt kan mærke, når hun skal tisse eller har afføring - men hun overhører det i øjeblikket, hun har ikke lyst til at være stor ... Jeg har faktisk mødt børn som i jeres datters alder formåede at styre deres afføring så meget, at hver gang mor satte sig for at amme og havde fuld fokus på den lille, så kom det fra den store på badeværelset "jeg er fæææærdig".
Så mit råd er at I stille alle krav om renlighed væk og bare følger hende og hendes lyst til bleen. Fint nok, bedre end våde bukser. Men derudover vil det så være rigtig godt, at I fokuserer på noget af det, som man som storesøster kan - netop fordi man er den store.
Når man er 3 år, vil man normalt gerne hjælpe lidt til. Det kan være at finde tøj frem til den lille, hjælpe med borddækning, hjælpe med at finde varerne på hylderne og komme dem i vognen, når man er oppe at handle osv. Det vil være rigtig godt at I lader hende gøre disse ting og giver hende accept og anerkendelse - hvor er det fantastisk at I har så stor og dejlig en pige, der kan hjælpe med disse ting, hvad skulle I dog gøre ellers - så hun stille og roligt bliver opmærksom på at hun er meget større end lillebror og derfor også selv begynder at finde ud af, måske ligefrem beder om, at der er andre regler for hende. Når det sker, så vil behovet for at adskille sig fra den lille, måske netop være tydeligt i form af væk med bleen.
I kan også låne børne bøger der handler om søskende der også vil lege baby. F.eks. bogen "Jeg vil også være baby" af Mats Letén - den er en del af serien Kaj-bøgerne. Det hjælper nogle gange at læse om den problematik man står i og tale om det i 3. person, tale om at det måske er lidt fjollet osv. og på den måde få hende til at se hvor hun selv er i forhold til dette :o)
Så lige nu ingen krav i forhold til renlighed og så må tiden arbejde for jer. Det har sandsynligvis været for meget med både børnehave, farvel til sut, blive storesøster og så også skulle smide bleen ...
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske