Brev:
Renlighed - tilbageskridt
15. juni 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Renlighed - tilbageskridt
Kære Helen
Vi bøvler fortsat med renligheden med min datter som nu er 3 år og en måned. Hun var stort set renlig for nogle måneder siden (omkring det tidspunkt hvor hun startede i børnehave og blev storesøster). Mange ting på en gang, men hun ville ikke bruge ble. Efter en periode med rigtig mange uheld kom bleen på igen. Du anbefalede faste toilettider og bukseble. Dette har vi prøvet, men hun er bakket helt ud og nægter at gå på toilettet og siger ikke engang til mere, når hun har lavet stort.
Pædagogen i børnehaven, som vi har en rigtig god dialog med, mener hun sagtens kan mærke, når hun skal tisse eller har afføring. Hun er for nylig begyndt at snakke om, at hun også gerne vil have grød, taler sommetider lidt babysprog og vil bæres ligesom lillebror. Altså en rigtig storesøster reation.
Normalt er hun en velfungerende pige. Fint sprog, meget social og har alt i alt taget det fint at blive storesøster.
Vores taktik har været i en periode slet ikke tale om ble, skulle på toilet osv men der kommer intet fra hende selv. Da vi spurgte til hendes bedste veninde i børnehaven (som for nyligt har smidt bleen) fortalte hun stolt at hun bruger ble igen.
Spøgsmålet er nu hvordan vi skal håndtere denne trang til at opføre sig som en baby. Vi prøver at give hende en masse positiv opmærksomhed og her efter lillebror er blevet lidt større, holder vi pigedage, hvor vi laver pigeting og far passer lillebror.
Har virkelig brug for et godt råd.
Mange hilsner
mor til 2 skønne unger