Renlighed - tilbageskridt

15. juni 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Renlighed - tilbageskridt

Kære Helen

Vi bøvler fortsat med renligheden med min datter som nu er 3 år og en måned. Hun var stort set renlig for nogle måneder siden (omkring det tidspunkt hvor hun startede i børnehave og blev storesøster). Mange ting på en gang, men hun ville ikke bruge ble. Efter en periode med rigtig mange uheld kom bleen på igen. Du anbefalede faste toilettider og bukseble. Dette har vi prøvet, men hun er bakket helt ud og nægter at gå på toilettet og siger ikke engang til mere, når hun har lavet stort.

Pædagogen i børnehaven, som vi har en rigtig god dialog med, mener hun sagtens kan mærke, når hun skal tisse eller har afføring. Hun er for nylig begyndt at snakke om, at hun også gerne vil have grød, taler sommetider lidt babysprog og vil bæres ...

Annonce

... ligesom lillebror. Altså en rigtig storesøster reation.
Normalt er hun en velfungerende pige. Fint sprog, meget social og har alt i alt taget det fint at blive storesøster.

Vores taktik har været i en periode slet ikke tale om ble, skulle på toilet osv men der kommer intet fra hende selv. Da vi spurgte til hendes bedste veninde i børnehaven (som for nyligt har smidt bleen) fortalte hun stolt at hun bruger ble igen.

Spøgsmålet er nu hvordan vi skal håndtere denne trang til at opføre sig som en baby. Vi prøver at give hende en masse positiv opmærksomhed og her efter lillebror er blevet lidt større, holder vi pigedage, hvor vi laver pigeting og far passer lillebror.

Har virkelig brug for et godt råd.

Mange hilsner
mor til 2 skønne unger

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor