Middagslur, sove om aftenen og renlighed

16. juni 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Middagslur, sove om aftenen og renlighed

Kære Helen.

Jeg har et spørgsmål omkring middagslur og sove om aftenen. Min dejlige søn sover stadig Tornerosesøvn hver dag. Han sover typisk et par timer, men nogle gange kan han godt tage 3 timer. Han er træt til middagstid, for der er jo knald på fra han slår øjnene op:-)

Når han så vågner mellem 13:45 - 14:30, så putter vi ham ved 20 tiden under stor protest. Han mener bestemt ikke, at han skal sove der. han leger jo lige så godt.

Vi har før jul haft held med at putte ham og så har han selv faldet i søvn, men efter nytårsaften (hvor han blev meget bange og stadig taler om "bum derude"), ja så har vi måttet sidde i benenden af hans seng og holde i hånd indtil han sov. Vi har forsøgt at sige, at nu skal han sove selv, tændt et lille lys og ladet døren stå på klem så han kan høre os. Og vi siger, at vi sidder lige oppe i stuen og kan høre ham og at vi passer på ham, men så starter hylekoncerten. Han bliver så dybt ulykkelig og siger han bliver bange og kalder på os. Ingen af os har lyst til, at lade ham ligge og græde. Vi har ...

Annonce

... gået ned til ham og trøstet og så gået igen, men ligemeget hjælper det.

Har du et godt forslag til hvordan vi gør det, så han igen falder i søvn selv? Han bliver jo storebror til november og der vil det være skønt, at han selv kan.

Han er en lille tryghedsnarkoman og vi giver ham rigtig meget tryghed. Min mand synes bare lige at vores voksentid er forkortet og det frustrerer ham (og også mig). Der kan nemlig snildt gå ½ time før han sover.

Så tilbage til middagsluren. Skal vi kortne den af, eller lade ham sove og så putte ham kl.20 og så prøve et af dine forhåbentlig gode råd til at sove selv? Jeg er personligt i mod at vække et sovende barn. Han tager vel den søvn han har brug for?

Og så vil jeg høre dig Helen, om ikke du vil skrive om hele renlighedsprocessen. Vi kunne godt tænke os at komme i gang med at træne lidt, så han selv kan når han skal i børnehave om 5 måneder. Det er ikke et mål, men det vil gøre det lidt nemmere for ham tror jeg. Lige nu interesserer han sig ikke synderligt meget for det.

Kærligst Karoline

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, du giver os forældre nogle kompetente handlemuligheder som vi i vores familie har haft stor gavn af.

Tak fra børnenes mor og far