Brev:
Middagslur, sove om aftenen og renlighed
16. juni 2009
Alder:
2 år, 7 mdr.
Middagslur, sove om aftenen og renlighed
Kære Helen.
Jeg har et spørgsmål omkring middagslur og sove om aftenen. Min dejlige søn sover stadig Tornerosesøvn hver dag. Han sover typisk et par timer, men nogle gange kan han godt tage 3 timer. Han er træt til middagstid, for der er jo knald på fra han slår øjnene op:-)
Når han så vågner mellem 13:45 - 14:30, så putter vi ham ved 20 tiden under stor protest. Han mener bestemt ikke, at han skal sove der. han leger jo lige så godt.
Vi har før jul haft held med at putte ham og så har han selv faldet i søvn, men efter nytårsaften (hvor han blev meget bange og stadig taler om "bum derude"), ja så har vi måttet sidde i benenden af hans seng og holde i hånd indtil han sov. Vi har forsøgt at sige, at nu skal han sove selv, tændt et lille lys og ladet døren stå på klem så han kan høre os. Og vi siger, at vi sidder lige oppe i stuen og kan høre ham og at vi passer på ham, men så starter hylekoncerten. Han bliver så dybt ulykkelig og siger han bliver bange og kalder på os. Ingen af os har lyst til, at lade ham ligge og græde. Vi har gået ned til ham og trøstet og så gået igen, men ligemeget hjælper det.
Har du et godt forslag til hvordan vi gør det, så han igen falder i søvn selv? Han bliver jo storebror til november og der vil det være skønt, at han selv kan.
Han er en lille tryghedsnarkoman og vi giver ham rigtig meget tryghed. Min mand synes bare lige at vores voksentid er forkortet og det frustrerer ham (og også mig). Der kan nemlig snildt gå ½ time før han sover.
Så tilbage til middagsluren. Skal vi kortne den af, eller lade ham sove og så putte ham kl.20 og så prøve et af dine forhåbentlig gode råd til at sove selv? Jeg er personligt i mod at vække et sovende barn. Han tager vel den søvn han har brug for?
Og så vil jeg høre dig Helen, om ikke du vil skrive om hele renlighedsprocessen. Vi kunne godt tænke os at komme i gang med at træne lidt, så han selv kan når han skal i børnehave om 5 måneder. Det er ikke et mål, men det vil gøre det lidt nemmere for ham tror jeg. Lige nu interesserer han sig ikke synderligt meget for det.
Kærligst Karoline