Svar: Pottetræning, bleafvænning o.s.v.

14. juni 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Sine

Du har på ingen måde spillet fallit! Aliah er kun 20 måneder gammel og lyder faktisk til allerede at være godt igang med sin renlighed. Bare det at hun allerede kommer og gør opmærksom på at hun har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på - det er super flot og slet ikke forventeligt i forhold til hendes alder.

At man for 30 år og længere tid siden pottetrænede børn fra de ikke var ret gamle, hang sandsynligvis sammen med at det var praktisk hvis barnet kunne lave på en potte. Dengang havde man jo ikke samme praktiske bleer som man har idag, men brugte stofbleer, der skulle koges, bleges og tørres og det var et kæmpe arbejde. Så der var noget praktisk i at sætte barnet på en potte, for så sparede man en ble og ved at sætte barnet hyppigt nok på, ja så kom der vel også noget ...

I dag er man blevet klogere. I dag ved man at renlighed er en fysiologisk proces og således noget man modnes til. Vores urinproduktion sker i nyrerne, og mængden af urin styres af hormoner - her er det vigtigste hormon ADH, det antidiuretiske hormon der udskilles fra hypofysen. Vores produktion af urin følger en helt naturlig døgnrytme, hvor vi tisser mindre om natten og mere om dagen - andre ting spiller dog også ind og herunder f.eks. barnets alder. De hormonelle ting skal ligesom være i orden inden man kan begynde at træne renlighed og det er de ofte først omkring 3 års alderen. Hos nogle naturligvis lidt før, hos andre først lidt senere.

Det ...

Annonce

... kan være et tegn, at barnet begynder at kunne holde sig tør i mindst 3 timer. Et andet tegn er at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil prøve at sidde på potte eller toilet og så er det også sådan, at renlighed har 3 faser.

I første fase kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren og tør ble på. I anden fase fortæller barnet "Nu tisser jeg" og i sidste fase når barnet at sige til lige inden.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Aliah er således rigtig godt igang med første fase og det er super fint. Pas endelig på ikke at presse hende unødigt, det er helt okay at tingene tager tid og især fordi hun ikke er ældre end hun er. I kan bestemt ikke regne med at hun bliver renlig i sommer - I kan godt prøve at tage bleen af hende og lade hende rende rundt med bar numse eller i et par bikinitrusser, men forvent ikke at hun bliver renlig nu. Det er langt mere sandsynligt at det vil lykkes om et år.

Der er absolut ingen der siger at børn skal sidde på potte fremfor et toiletsæde. Nogle børn føler sig dog mere trygge ved potten, fordi de der kan sidde uden at skulle koncentrere sig om at holde balancen, det er sværere når man sidder højt oppe på et toilet. Mange børn vælger også det de ser andre gøre, så hjemme vil hun måske bruge toilettet, fordi hun gør som jer, i dagpleje eller vuggestue vælges potten, fordi hun ser de andre børn bruge det.

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende - og ro på :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine altid venlige svar - de giver os noget at tænke over - og lidt ro til det bekymrede moderhjerte ...

Mor til Magnus 15 måneder