Svar: Pottetræning, bleafvænning o.s.v.
14. juni 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Sine
Du har på ingen måde spillet fallit! Aliah er kun 20 måneder gammel og lyder faktisk til allerede at være godt igang med sin renlighed. Bare det at hun allerede kommer og gør opmærksom på at hun har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på - det er super flot og slet ikke forventeligt i forhold til hendes alder.
At man for 30 år og længere tid siden pottetrænede børn fra de ikke var ret gamle, hang sandsynligvis sammen med at det var praktisk hvis barnet kunne lave på en potte. Dengang havde man jo ikke samme praktiske bleer som man har idag, men brugte stofbleer, der skulle koges, bleges og tørres og det var et kæmpe arbejde. Så der var noget praktisk i at sætte barnet på en potte, for så sparede man en ble og ved at sætte barnet hyppigt nok på, ja så kom der vel også noget ...
I dag er man blevet klogere. I dag ved man at renlighed er en fysiologisk proces og således noget man modnes til. Vores urinproduktion sker i nyrerne, og mængden af urin styres af hormoner - her er det vigtigste hormon ADH, det antidiuretiske hormon der udskilles fra hypofysen. Vores produktion af urin følger en helt naturlig døgnrytme, hvor vi tisser mindre om natten og mere om dagen - andre ting spiller dog også ind og herunder f.eks. barnets alder. De hormonelle ting skal ligesom være i orden inden man kan begynde at træne renlighed og det er de ofte først omkring 3 års alderen. Hos nogle naturligvis lidt før, hos andre først lidt senere.
Det kan være et tegn, at barnet begynder at kunne holde sig tør i mindst 3 timer. Et andet tegn er at barnet selv kommer og meddeler at det gerne vil prøve at sidde på potte eller toilet og så er det også sådan, at renlighed har 3 faser.
I første fase kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren og tør ble på. I anden fase fortæller barnet "Nu tisser jeg" og i sidste fase når barnet at sige til lige inden.
Aliah er således rigtig godt igang med første fase og det er super fint. Pas endelig på ikke at presse hende unødigt, det er helt okay at tingene tager tid og især fordi hun ikke er ældre end hun er. I kan bestemt ikke regne med at hun bliver renlig i sommer - I kan godt prøve at tage bleen af hende og lade hende rende rundt med bar numse eller i et par bikinitrusser, men forvent ikke at hun bliver renlig nu. Det er langt mere sandsynligt at det vil lykkes om et år.
Der er absolut ingen der siger at børn skal sidde på potte fremfor et toiletsæde. Nogle børn føler sig dog mere trygge ved potten, fordi de der kan sidde uden at skulle koncentrere sig om at holde balancen, det er sværere når man sidder højt oppe på et toilet. Mange børn vælger også det de ser andre gøre, så hjemme vil hun måske bruge toilettet, fordi hun gør som jer, i dagpleje eller vuggestue vælges potten, fordi hun ser de andre børn bruge det.
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende - og ro på :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske