Pottetræning, bleafvænning o.s.v.

14. juni 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

Pottetræning, bleafvænning o.s.v.

Hej Helen

Jeg er lidt forvirret omkring alt det dér med pottetræning o.s.v.; tror det er et emne, der fylder meget for førstegangsforældre, for det er svært at ha´en klar holdning om, før man selv har et barn, der nærmer sig den blefri alder.

Jeg har en svigermor, en sviger-farmor og et par kollegaer, der synes jeg har dummet mig gevaldigt ved ikke at have sat Aliah på potte for længst! Det skulle hun have være vænnet til allerede fra da hun lærte at sidde selv, for nu vil det tage meget længere tid og blive meget mere besværligt at vænne hende fra bleen, siger de... men når jeg læser herinde og når jeg "googler" bleafvænning, så står der jo nærmest at jeg ikke skal forvente overhovedet at gå i gang med afvænning før ved 3 årsalderen?!

Jeg synes måske bare det er ...

Annonce

... lidt som med tudekoppen; først vænner man dem til at drikke af en tud, for så at lære dem at drikke af en rigtig kop. Behøver hun at lære at sidde på en potte før et toilet?

Aliah kommer ofte og siger til når hun har noget i bleen - både stort og småt - og jeg tror også hun kan begynde at mærke når hun tisser, men det er jo svært at være sikker uden at sku´flå bleen af hende for at tjekke.. hun vil altid med på wc for at se hvad mor og far laver og vil også gerne sidde på sit eget toiletbræt og kigge ned i vandet. Dog kun med bleen på!

Nu vil jeg gerne høre, om jeg har spillet helt fallit og ALDRIG får et renligt barn;)

Vi, far og jeg, har talt en smule om, at prøve at tage bleen af hende henover sommeren...hvis det altså bli´r sommer?! Hvad synes du?

På forhånd tak.
Sine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"