Svar: Renlighed - hvad gør vi?
2. juni 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære mor
Helt overordnet så taler man om at barnet skal igennem 3 faser. Først kommer barnet og fortæller at der har lavet eller tisset i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst kommer barnet og fortæller "nu tisser jeg" og i sidste fase kommer barnet og siger til lige inden. Der er stadig tale om meget få sekunder fra barnet mærker tissetrang til vandet løber, så man skal være hurtig, når meldingen kommer :o)
Ud over dette, så er et tegn at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det hander altså om at barnet rent fysiologisk skal kunne holde sig, at blæren skal kunne rumme en vis mængde urin osv.
Jeg anbefaler normalt at man bibeholder bleen i starten og det synes jeg også I skal gøre. Det er langt bedre at have en succesoplevelse med en tør ble, end det er at få det nederlag der ligger i at få våde bukser.
Jeg vil derfor anbefale jer at I giver jeres dreng en ble på, vælg en bukseble der kan trækkes op og ned som underbukser. Og så skal I indføre faste toilettider. Det betyder at han skal tisse på toilettet, der hvor I andre normalt også tisser. Det vil sige om morgenen, når han står op og inden han gå i seng om aftenen. Det vil sige inden I kører ud for at handle, inden han skal ud at lege, inden han sover middagslur, når han vågner af sin lur osv.
Det er her meget vigtigt at I ikke spørger "skal du tisse?" for så kan i næsten være sikre på at han siger nej og tisser 10 minutter efter. I skal derfor i stedet tage ham i hånden og sige "kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører!" og så går I sammen ud og tisser. I tisser også - det er bare noget man gør, sådan er reglen for alle.
Når der så kommer noget på toilettet, så er det super godt. Prøv også når han sidder der at sige til ham at han skal prøve at prutte lidt "prøv at se om du kan prutte" eller lignende, fordi han derfor lettere kommer til at presse lidt og så kommer der måske også noget afføring. Hvis I siger til ham at han skal prøve at have afføring, så vil han måske protestere, men prøve at prutte, det er lidt sjovt og okay. Det kan derfor godt virke i en situation, hvor han faktisk skal begge dele, men ikke helt endnu er opmærksom på det :o)
Kommer der ikke noget, så er det også helt fint, så får han bare bleen på og sker det så i bleen, så pyt med det, så var det jo godt at han havde den på.
Fortsat held og lykke med projektet :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske