Renlighed - hvad gør vi?

2. juni 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Renlighed - hvad gør vi?

Kære Helen

Vores store dreng er efterhånden blevet 3 år og 5 mdr, men er endnu ikke renlig. Vi har ikke villet presse noget igennem, han blev storebror for 5 mdr. siden og synes at det i sig selv var stort nok og at der på daværende tidspunkt ikke skulle stilles flere krav til ham.

Men nu synes vi efterhånden at det er ved at være tid. I perioder kommer han og siger, når han har lavet stort i bleen, men så kan der gå en uge, hvor han er ligeglad og ikke siger noget, og når vi spørger om han har lavet, benægter han, selv om han har. Han er begyndt at sige at nu tisser han og så vil han efterfølgende gerne tisse på toilettet, men bliver så temmelig skufftet fordi nu kan han jo ikke tisse mere.

Jeg har indtryk af, at han faktisk synes det er rigtig træls at blive skiftet, fordi han bliver afbrudt i sin aktivitet. Han vil gerne tisse på toilettet, når vi spørger ham, i institutionen vil han bare slet ikke og det accepterer de selvfølgelig.

Nu har vi så prøvet at lade ham gå uden ble en dag, men det gik ikke helt godt. Han startede med at tisse ude i haven, vi skiftede tøj og han sagde at nu ville han have ble på, men fortrød igen og ...

Annonce

... mente at nu brugte han ikke ble mere, så vi lod ham gå uden ble, efter et par timer tog jeg ham på toilettet og han tissede og jeg roste ham og han var rigtig stolt. Derefte gik der højest to minutter, så havde han lavet stort i underbukserne, jeg spurgte om han havde noget og han benægtede igen. Men vi skiftede igen uden at gøre et stort nummer ud af det.

Derefter sov han et par timer til middag og da han stod op ville vi have ham til at tisse, det ville han ikke for han skulle ikke tisse, så vi sad lige to minutter så han kunne vågne rigtig og på vej derop tissede han en kæmpe sø. Han blev ked af det og denne gang ville han have ble på og det fik han.
Jeg tænker selv, at han nok ikke er helt parat, når han ikke kan holde sig i bare et halvt minut, og når han laver stort i underbukserne selvom han to minutter forinden har siddet på toilettet.

Er det for tidligt at begynde, tror du heller ikke, at han er helt klar endnu. Vi synes selv, at det er lidt underligt når han nu er så gammel og ellers er velfungerende og aldessvarende og hans venner er også stoppet med bleen, men han virker temmelig ligeglad. Hvad gør vi?

Venlige hilsner fra moren

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.