Svar: Evige maveproblemer
26. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Det er rigtigt frustrerende, når alle siger noget forskelligt, du ønsker jo bare at din drengs mave fungere og der er rigtig mange forskellige råd at følge i den forbindelse.
I forhold til laktulose, så er der ikke nogen af de mave-tarm-læger jeg har talt med, som siger at det er et problem, tværtimod skal det prioriteres at holde barnets mave igang, fordi det er rigtig stor betydning for barnets trivsel, indtag af mad, udvikling osv. Derfor synes jeg som udgangspunkt at du skal fortsætte med lakutolosen.
Du skal naturligvis også via kosten forsøge at holde hans mave igang, du skal sørge for at han får væske nok, du skal hjælpe ham med at blive mobiliseret og da han tydeligt lige nu er så forstoppet, at afføringen står som en hård knold og ikke kan komme ud af tarmen, så lyder det korrekt at give ham et klyx. Det skal ikke bruges som vanligt afføringsmiddel, men skal bruges lige nu, hvor du skal have proppen væk, skabt passage igen og derefter må du så med laktulose og rigtig kostsammensætning hjælpe maven igang.
Det er rigtigt som lægen har sagt, at du må "give laktulose til det virker", men der er naturligvis grænser for hvad din dreng kan indtage og det lyder hos jer som om at laktulose ikke fungerer så godt. Derfor vil jeg anbefale dig at tale med lægen, evt. børnelægen som I har en tid ved, om at få Movicol til din dreng i stedet. Movicol bruges på flere og flere børneafdelinger og de børn, som ikke rigtigt har effekt af laktulose kan faktisk have glæde af movicol i stedet. Og det kunne godt være det, I skal igang med - men det er lægeordineret, så du skal have fat i lægen.
Jeg sender dig en plan for dagen, så du får et indtryk af hvordan kosten kan sammensættes mest hensigtsmæssigt og hvordan du fortsat får Marcus givet væske nok:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur han har taget og hvor sent den ligger
Eftermiddag 16: Frugtmos, hvis han er meget sulten, så lidt flerkorngsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden. Det kan nogle gange være en god idé at prioritere flaske og frugt her fremfor mere grød
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, f.eks. lidt ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset i grøntsagsmosen osv. Rodfrugtsmos er godt og generelt er sovs godt - 'smørelse' til maven :o) Tilbydes kogte grøntsager, kartoffelbåde osv. i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig
Med hensyn til svesker, så må han gerne få sveskemos - jeg synes mos er at foretrække frem for juice. Abrikosmos eller mos af andre kogte frugter kan generelt have en god effekt på maven. Hold igen med banan og hold igen med komælk (sødmælk, yoghurt og lignende).
Med hensyn til klyx, microlax og hvad de ellers hedder, så bør de ikke anvendes til børn under 2 år uden ordination af lægen. Når man skal give barnet rectalt afføringsmiddel - altså afføringsmiddel direkte ind i endetarmen, så skal du gøre sådan:
- Læg din dreng på puslebordet, enten på ryggen eller på højre side. Buk hans ben, så du kan komme til endetarmen.
- tuben med afføringsmiddel har en lang spids, pres en lille smule af indholdet ud og smør spidsen lidt med en smule af indholdet
- før tuben med den ene hånd langsomt ind i endetarmen - kun ca ½ længde til så lille et barn.
- pres indholdet ud, tøm tuben helt - og vigtigt: Hold tuben sammenklemt når du trækker den ud af endetarmen igen. Hvis du ikke klemmer tuben samme, når du tager den ud, så vil den suge afføringsmidlet op igen. Så ind med tuben, klem og hold sammen, når du trækker ud.
Det virker normalt forholdsvis hurtigt, det vil sige inden for ca 15 minutter.
Når din dreng er blevet tømt godt ud, så skal du fortsætte med laktulose og varieret kost og så må du som sagt tale med børnelægen om, hvorvidt I skal gå over til en anden form for afføringsmiddel.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og ha en rigtig god pinse :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske