Brev:
Evige maveproblemer
26. maj 2009
Alder:
7 mdr.
Evige maveproblemer
Hej Helen
Ja, så skriver jeg igen, og denne gang er jeg dybt ulykkelig.
Min lille dreng Marcus har igen problemer med maven, men denne gang kan han bare ikke komme af med det. Jeg har prøvet at "hjælpe" ham lidt med en vatpind, og der kommer lidt hårde knolde ud, men han skriger og skriger bare, og man kan tydeligt se han har ondt. Er også rigtig bange for der skal gå hul dernede :( Jeg prøver at massere ham, men han stritter imod, og skriger.
Vi har været til kiropraktor i dag med hans nakke (pga en hård fødsel, men den er fin nu), og jeg spurgte hende om der var noget hun kunne gøre for hans mave. Hun sagde at jeg absolut skulle stoppe med lactulosen, da det var en skrue uden ende. Jeg skulle prøve at holde maven igang via kosten i stedet. Hørfrø, sveskejuice, masser af væske osv, og så ville hun arbejde videre med ham, så skulle vi nok få bugt med det. og så sagde hun at hvis hans mave så gik helt i stå, så skulle jeg give ham et klyx for at få tømt ud. Hun sagde at jeg skulle være kommet til hende da det startede (dvs da han var fem dage gammel), for han skulle aldrig være startet på lactulose. Hun arbejdede så med ham, og han begyndte at skrige, så det gør jo ondt på den lille mand, og mit hjerte gør også ondt :(
Nu har jeg så også været til læge med Marcus (var ikke min normale læge, men en ung reservelæge, desværre), og han henviste bare til en børnelæge som vi nok tidligst kunne få en tid hos om to uger. Han sagde at jeg skulle fortsætte lactulosen indtil vi havde konsulteret børnelægen, men når lactulosen jo åbenbart ikke virker (for så ville han vel ikke have hård mave), ja hva gør vi så.. Så svarede han: ja så må du give ham noget mere..
Jamen.. Han får jo 10ml om dagen nu. Først var det 6ml, så 8 og nu 10. Han skal have mere og mere. Og nu ser det bare ikke ud til at have effekt. Han virkede ikke som om han anede hva han snakkede om, og jeg blev bare så frustreret. Så sagde jeg at kiropraktoren havde anbefalet klyx, så sagde han bare: ja..
Og så opgav jeg og gik min vej..
Kære Helen, jeg er virkelig frustret over alle de forskellige "råd" jeg får fra dem som gerne skulle være professionelle. Jeg har spurgt på apoteket og hun sagde at lactulose ikke var vanedannende, og at jeg måtte give op til 20ml om dagen, kan det være sandt?
Jeg aner ikke om jeg skal stoppe med lactulosen, give ham klyx, eller bare sætte lactulosedosis op??? (hvis jeg skal give klyx, hvor meget, og hvordan??)
Jeg har også læst at sveskemos/sveskejuice kan være vanedannende og skulle gå ind og påvirke tarmenes peristaltik så de blev dovne, er det sandt?? Jeg pøser jo sveskejuice på marcus i håb om at det sætter gang i noget. Jeg tilbyder ham vand så ofte som muligt, både i tudkop og sutteflaske, men kan jo ikke tvinge det i ham hvis han ikke er tørstig. Jeg har også prøvet med sukkervand, uden effekt.
Han får MME, vælling, fuldkornsgrød, frugtmos, hørfrø, vand, sveskejuice, kartoffelmos, grøntsagsmos, sovs, kød. Er der noget af det jeg ikke bør give ham?
Nogen dage gider han heller ikke rigtig spise særlig meget, men det tror da pokker hvis han er helt fyldt inden i, og det er jo bare heller ikke godt for så tager han ikke på og får næring og energi :(
Jeg er virkelig i vildrede, kan slet ikke klare når min lille dreng har ondt, og er virkelig træt af hele tiden at få forskellige ting at vide, og at der bare er intet der hjælper på hans meget specielle mave :( Føler mig bare som om jeg ikke kan gøre noget godt nok, når alt det jeg gør ikke hjælper.
Jeg håber virkelig du kan hjælpe mig lidt, det er så frustrerende man ikke kommer nogen vegne :(
Med venlig hilsen
Tina