Svar: Renlighed - det trækker ud ....

13. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

At blive renlig er en proces som man skal modnes til stille og roligt og det lyder hos jer, som om at jeres datter er godt på vej, men at hun også har behov for en del støtte.

Jeg er ikke tilhænger af at man tager bleen af for hurtigt, da det er et stort nederlag for børn at få gentagende våde bukser. Det er derimod en succes at opleve en tør ble, det er noget man vokser af ... :o)

Derfor anbefaler jeg normalt at man lader barnet beholde bleen på og i stedet indfører faste rutiner omkring toiletbesøg og det lyder som om at der har været lidt samme princip i dagplejen, men i børnehaven fungerer det ikke rigtigt og det er smadder synd. Især fordi jeres datter naturligt bliver holdt uden for gruppen at børn der skal på tur, fordi hun ikke er renlig ... :o( Hvorfor skal man i øvrigt være renlig for at komme med ...?

Nå, men hvorom alting er, så vil jeg anbefale jer at I giver jeres datter ble på, det skal være en bukseble som tages af og på som et par trusser og så skal hun følges på toilettet på de tidspunkter, hvor man normalt vil forvente at hun tisser. Hun skal ikke spørges "skal du tisse?", hun skal tages i hånden og så "Kom så går vi lige ud og tisser" som noget helt naturligt. Det gør man som det første, når man står op om morgenen, som det sidste inden man går i seng. Det gør man inden man tager op at handle, går ud at leger osv. Altså på de tidspunkter, hvor man normalt og hvor I andre, naturligt går på toilet, her skal hun følges derud.

Det er helt fint at hun sidder på toilettet, giv hende en skammel at have fødderne på så hun ikke skal sidde og spænde i alle muskler for at holde balancen - hun skal kunne sidde nogenlunde afslappet på toilettet. Tænd for vandhanen, så vandet løber - det kan motivere til at lave samme lyd - og opfordre hende også til at prøve at lave en lille prut. Nogle gange hvis hun forsøger at ...

Annonce

... prutte, så kommer der måske lidt afføring med ud og det er så en succes.

Lykkes det at der kommer lidt, så er det super fint, kommer der ikke noget, så roses hun for at have forsøgt. Det er rigtig godt, så kommer der nok noget næste gang.

Lån også bøger om renlighed, lån bøger om hvordan man fungerer, hvad der sker med maden når man spiser, hvordan den kommer igennem tarmene og ud som afføring og tis. Tal med hende om det som noget helt naturligt, fuldstændig ligesom I skal tale med hende om at være en pige kontra være en dreng osv. Hun har en alder lige nu, hvor hun naturligt interesserer sig for sit køn, for kroppen osv. og det er fint at udnyttet dette til også at få en snak om at gå på wc, ligesom man også skal gå i bad, spise god mad osv. for at kroppen fungerer godt.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Renlighed hander om at blive fysiologisk moden, at kroppen skal være parat. Det er et komplekst samspil af hormoner, at føle vandladningstrang, fornemme at blæren er fuld, at kunne holde sig og give slip på blæremuskulaturen og lade urinen løbe ud - det er en kompleks proces som barnet modnes til stille og roligt. Nogle er hurtige til det, for andre tager det noget længere tid.

Ud over at man skal være fysiologisk parat, så ligger der også en mere psykologisk ting i det. Nogle børn ser især afføring som en del af dem selv og har meget svært ved at lade det skylle ud i toilettet. Det er måske lidt dette, som gør sig gældende for jeres datter - hun bliver helt panisk når hun pludselig ser sig selv stå at tisse - hvad er det for noget, hvor kommer det fra, hvad sker der. Hun kan ikke forholde sig til det og derfor panikker hun. Det er også derfor jeg tænker at I skal tale med hende om, hvordan hun fungerer, hvordan vi alle sammen fungerer og se det som noget helt naturligt og ikke noget man skal være bange for.

Jeg håber mine tanker hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Suttekæde

En suttekæde er en kæde, som holder sutten ved barnet. Den fungerer ved at den sidder både på sutten og sættes fast i barnets tøj. Det kan være meget praktisk for forældrene, men kæden skal opfylde visse krav, for ikke at være farlig for barnet.

Sikkerhedsstyrelsen tester jævnligt suttekæder og det er desværre ikke alle suttekæder, der lever op til sikkerheden.

Det anbefales at:

- En kæde må ikke være mere end 22 cm lang, da barnet så kan få den...

Læs mere i Babylex

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.