Renlighed - det trækker ud ....

13. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

Renlighed - det trækker ud ....

Hej Helen,

Min datter er 3 år og 5 mdr. gammel og trives på alle måder fint. Hun er fint alderssvarende udviklet - på visse punkter endda forud for sin alder. Men ét punkt halter.... Renligheden.

Hun har tidligere været dygtig til at sige til, når hun har haft mere end bare tis i bleen. Men det sidste halve år har hun ikke sagt et ord. Og desværre er dette tidsmæssigt faldet sammen med børnehave-start, og dermed langt mindre opmærksomhed på "lugt-gener" end vores fantastiske dagplejemor (naturligvis!) havde.

Vi har flere gange prøvet at tage bleen af hende, og hun sidder på toilettet flere gange daglig, og synes også det er sjovt og hyggeligt. Men der kommer INTET - hverken i flydende eller fast form, om jeg så må sige. Og når hun render rundt hjemme uden ble, og der så kommer noget, så panikker hun fuldstændig og skriger helt vildt, indtil hun får ble på igen.

Ud over almindelig "utålmodighed" fra min og min mands side ...

Annonce

... efter at få smidt bleen, så er det også et problem at hun stadig bruger ble i børnehaven. Ikke fordi pædagogerne synes det er et problem, men fordi børnehaven har en udflytter-del, som alle renlige børn deltager i på skift hver 4. uge. Og min datter kan selvfølgelig ikke forstå, hvorfor hun som den eneste (bortset fra et par helt nye børn) ikke kan komme med ud og køre bus. Vi har prøvet at forklare hende sammenhængen - i håbet om at løftet om bustur ville få hende til at blive renlig, men nej.... Der sker intet og er heller ikke optakt til noget som helst.

Har du noget bud på, hvorfor det mon trækker sådan ud? Vi har ikke på noget tidspunkt presset på, men tager selvfølgelig føringen og tager bleen af hende her hjemme og spørger, om hun vil på toilettet (hvad hun gerne vil, men vist nok mest for at få lov til at skylle ud :-D ). Og har du nogle forslag til, hvordan vi kan skubbe processen lidt mere i gang?

På forhånd tak for dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

Spinalbedøvelse

Spinalbedøvelse er en bedøvelsesform, som bruges ved blandt andet kejsersnit. Man lægger bedøvelsen ind via en kanyle, som føres ind i rygmarvskanalen og kvinden bedøves fuldt fra taljen og ned.

Bedøvelsen gør som regel ikke særlig ondt at få lagt, og det tager meget kort tid at lægge den. Spinalbedøvelse har den fordel at kvinden er vågen under kejsersnittet og derfor kan følge med i fødslen af barnet - og også se barnet med det samme, barnet kommer ud. Der sættes en skærm op,...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39