Brev:
Renlighed - det trækker ud ....
13. maj 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Renlighed - det trækker ud ....
Hej Helen,
Min datter er 3 år og 5 mdr. gammel og trives på alle måder fint. Hun er fint alderssvarende udviklet - på visse punkter endda forud for sin alder. Men ét punkt halter.... Renligheden.
Hun har tidligere været dygtig til at sige til, når hun har haft mere end bare tis i bleen. Men det sidste halve år har hun ikke sagt et ord. Og desværre er dette tidsmæssigt faldet sammen med børnehave-start, og dermed langt mindre opmærksomhed på "lugt-gener" end vores fantastiske dagplejemor (naturligvis!) havde.
Vi har flere gange prøvet at tage bleen af hende, og hun sidder på toilettet flere gange daglig, og synes også det er sjovt og hyggeligt. Men der kommer INTET - hverken i flydende eller fast form, om jeg så må sige. Og når hun render rundt hjemme uden ble, og der så kommer noget, så panikker hun fuldstændig og skriger helt vildt, indtil hun får ble på igen.
Ud over almindelig "utålmodighed" fra min og min mands side efter at få smidt bleen, så er det også et problem at hun stadig bruger ble i børnehaven. Ikke fordi pædagogerne synes det er et problem, men fordi børnehaven har en udflytter-del, som alle renlige børn deltager i på skift hver 4. uge. Og min datter kan selvfølgelig ikke forstå, hvorfor hun som den eneste (bortset fra et par helt nye børn) ikke kan komme med ud og køre bus. Vi har prøvet at forklare hende sammenhængen - i håbet om at løftet om bustur ville få hende til at blive renlig, men nej.... Der sker intet og er heller ikke optakt til noget som helst.
Har du noget bud på, hvorfor det mon trækker sådan ud? Vi har ikke på noget tidspunkt presset på, men tager selvfølgelig føringen og tager bleen af hende her hjemme og spørger, om hun vil på toilettet (hvad hun gerne vil, men vist nok mest for at få lov til at skylle ud :-D ). Og har du nogle forslag til, hvordan vi kan skubbe processen lidt mere i gang?
På forhånd tak for dit svar.