Svar: Rød over penis mm

12. maj 2009

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Eva

Det kunne godt være en svampeinfektion din dreng har fået, da huden er rød og også knopret ... Det er naturligvis også muligt at der er tale om en reaktion på bleerne, men da din dreng ikke har fået nye bleer - I bruger den samme som I plejer, så lyder det lidt usædvanligt, hvis reaktionen pludselig skulle skyldes dette ... du kan dog altid forsøge dig med et andet blemærke, for at se om det skulle gøre en forskel :o)

Jeg synes faktisk du skal få længen til at se på det, hvis det er en svampeinfektion, hvilket børn meget let kan få i bleområdet, så skal han behandles med Brentan. Det hjælper ikke at smøre med Zink, hvis det er svamp han har og jeg ved du tidligere har skrevet til mig, at han havde problemer med rødme på penis.

Svamp i bleområdet ses som røde sammenhængende plamager. Der er ofte også knopper, huden/udslættet virker hævet og der kan være væskende blærer. Det ses både på kønsorganerne, imellem ballerne, omkring endetarmsåbningen og det sidder også nogle gange i hudfolderne i lysken.

Svamp svier ofte og det klør. Der kan komme en hvidlig belægning på slimhinden som minder lidt om hytteost og hos piger, vil der ofte også ...

Annonce

... være udflåd, som er hvidligt og tykt.

Hos børn ser man ofte en sammenhæng mellem svamp i bleområdet, med at der også er svamp i munden, så prøv også at lægge mærke til om din dreng har hvide belægninger på tungen. Svamp kan godt sidde hele vejen igennem systemet og så skal han naturligvis også behandles der.

Ud over den medicinske behandling som I får hos lægen (recept), så er det vigtigt at jeres dreng ikke tilbydes sukker eller meget søde fødevarer. Sukker er god grobund for svamp. Han skal således ikke have saft, kager eller andet (hvilket han i øvrigt slet ikke behøver få med den alder han har) og bør så vidt muligt drikke vand eller mælk.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Derudover er det rigtig vigtigt at give ham groft brød, gerne mange fibre. Han er stadig ikke så gammel at han mestrer de hele kerner, men I bør give ham brød med højt fiberindhold og holde igen med det meget lyse brød.

Danskvand er også rigtig godt, det har en god pH. Prøv derfor om du kan få ham til at drikke lidt danskvand eller i hvert fald skylle munden i det og giv ham også gerne surmælksprodukt som A38 (3,5%) eller tykmælk.

Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej :o) Fortsat held og lykke.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.