Svar: Renlighed - 2 år, 11 mdr.

9. maj 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Mor til to

Jeg er lidt fortaler for at man ikke tager bleen af for hurtigt, men i stedet vælger at beholde bleen på ... At have en ble på betyder nemlig ikke at man skal tisse og lave i bleen, den skal bruges som en ekstra sikkerhed og ikke som undskyldning for ikke at gå på toilettet.

Jeg mener det er langt bedre for barnets selvværd at have en tør ble og nå på toilettet, end det er at få bleen af og så stå med våde bukser gentagende gange ...

Så mit råd til jer er umiddelbart at gå tilbage til bleen. I skal dog vælge en bukseble, som tages op og ned som et par trusser og så skal jeres datter fortsat gå på toilettet. Hun skal fortælles at bleen skal hun ikke tisse i, den bruges så hun ikke får våde bukser, hun skal stadig tisse på wc, som hun også gerne vil.

Derudover vil jeg anbefale jer at have nogle faste toilet tider, det skal ikke diskuteres og hun skal ikke spørges. Hvis I spørger hende ...

Annonce

... "skal du tisse", så siger hun ganske givet nej og et kvarter efter så tisser hun. Derfor skal I have nogle faste tidspunkter for hvornår man tisser, tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser" - fordi det er sådan man gør, det gør hun og det gør i.

Det kan f.eks. være når man står op om morgenen og inden man går i seng om aftenen. Det er også når man skal op at handle, så tisser man af inden man går ud af døren, man tisser af når man har spist og inden man løber ud at lege.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Det er dejligt for hende at opleve successen med en tissetår på wc og så en tør ble. Så kan I rose hende, fortælle hende hvor super det er. Sker uheldet så alligevel at bleen bliver våd og hun ikke nåede toilettet, så siger I til hende at det er helt okay, det nåede hun så ikke, men så var det jo godt at hun havde sin ble på denne gang.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor