Svar: Renlighed - 2 år, 11 mdr.
9. maj 2009
Alder:
2 år, 11 mdr.
Kære Mor til to
Jeg er lidt fortaler for at man ikke tager bleen af for hurtigt, men i stedet vælger at beholde bleen på ... At have en ble på betyder nemlig ikke at man skal tisse og lave i bleen, den skal bruges som en ekstra sikkerhed og ikke som undskyldning for ikke at gå på toilettet.
Jeg mener det er langt bedre for barnets selvværd at have en tør ble og nå på toilettet, end det er at få bleen af og så stå med våde bukser gentagende gange ...
Så mit råd til jer er umiddelbart at gå tilbage til bleen. I skal dog vælge en bukseble, som tages op og ned som et par trusser og så skal jeres datter fortsat gå på toilettet. Hun skal fortælles at bleen skal hun ikke tisse i, den bruges så hun ikke får våde bukser, hun skal stadig tisse på wc, som hun også gerne vil.
Derudover vil jeg anbefale jer at have nogle faste toilet tider, det skal ikke diskuteres og hun skal ikke spørges. Hvis I spørger hende "skal du tisse", så siger hun ganske givet nej og et kvarter efter så tisser hun. Derfor skal I have nogle faste tidspunkter for hvornår man tisser, tage hende i hånden og sige "kom vi går lige ud og tisser" - fordi det er sådan man gør, det gør hun og det gør i.
Det kan f.eks. være når man står op om morgenen og inden man går i seng om aftenen. Det er også når man skal op at handle, så tisser man af inden man går ud af døren, man tisser af når man har spist og inden man løber ud at lege.
Det er dejligt for hende at opleve successen med en tissetår på wc og så en tør ble. Så kan I rose hende, fortælle hende hvor super det er. Sker uheldet så alligevel at bleen bliver våd og hun ikke nåede toilettet, så siger I til hende at det er helt okay, det nåede hun så ikke, men så var det jo godt at hun havde sin ble på denne gang.
Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske