Svar: Af ned bleen
6. maj 2009
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Lillian
Det lyder som om at din dreng har behov for sin ble lidt endnu og jeg synes derfor ikke du skal presse ham. Jo mere du presser, jo mere i baglås vil han gå.
Prøv at lade være med at tale om ble, renlighed, tisse på toilet osv. i en periode. Giv ham ble på og gør det som noget helt naturligt, det er sådan det er. Han skal virkelig føle at presset tages fra ham.
Heldigvis går vi jo den varme tid i møde og min umiddelbare tanke er, at hvis du glemmer alt om ble og renlighed fra nu af og den næste 1-2 måneder frem, så bliver det sommer og varmt. Her kan I tage en tur til stranden, være i haven eller hvad I nu kan finde på og så kan han få et par badebukser på. Altså prøve at rende rundt uden ble. Du skal ikke nævne bleen, men bare som en naturlig ting, give ham badebukser på, fordi I nu er ved stranden og så se hvad der sker. Går han helt i panik, så er han bare ikke parat endnu, men måske er det også okay - netop fordi han har fået en længere pause uden fokus på renlighed.
I løbet af sommeren kan du også læse bøger med ham om kroppen, om drenge og piger, om hvordan vi fungerer, når vi spiser og drikker så kommer det ind i munden, ned i maven og så tisser vi og har afføring. Tal med ham om det, som noget naturligt, som en naturlig viden han skal have. Du kan låne børnebøger om renlighed, der findes flere forskellige - prøv at se på biblioteket. Det kan nogle gange gøre det lettere at tale om "drengen i bogen" end at tale om sig selv og på den måde kan du aå alligevel indirekte påvirke ham til at turde tisse på toilettet.
Tiden arbejder altså for jer, men lige nu skal han have ro omkring det og du skal ikke stille krav. Det er heller ikke den næste måned at du skal læse bøger om renlighed - der skal være fuldstændig ro omkring det emne :o)
Han vil også blive påvirket af børnene i børnehaven. Han ved godt at flere af de andre er renlige, han ved godt at du gerne vil have han bruger toilettet - han ved det hele, men han er endnu ikke selv parat og skal have tid til at turde. du må tro på at han som udgangspunkt gerne vil gøre det, han ved gør dig stolt af ham - så det skal nok komme, lige nu er det bare utroligt vigtigt at du viser ham at det er okay, at han gerne må få ble på, at han gerne må være som han er - det behøver ikke være anderledes.
Jo mere sikker han føler sig på dette, jo mere selvværd han har, jo mere vil han turde og jo lettere vil det også blive for ham at slippe bleen.
Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.
1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.
2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.
3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.
4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.
Det kan du læse mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide" af Dan Svarre. Du finder den i min bogguide under 'Mobning og selvværd'.
Min tanke er altså, at du skal fokusere mere på alt det han kan, alt det gode han gør, alt det der gør ham til en dejlig dreng fordi han er den han er - mere end fokus på at 'nu skal han også være renlig'. Det er vigtigt at han føler sig 100 pct accepteret som den han er, jo mere han føler dette, jo mere vil du også opleve at han udvikler sig, begynder at ville nogle af de ting, som du gerne vil :o)
Jeg ved at du tidligere har nævnt at din dreng ikke brød sig om at blive skiftet, - heller ikke da han var mindre. Har du talt med institutionen om dette? Hvordan reagerer han dernede, når han skal skiftes? Kunne man evt. gør hele situationen mere tryg for ham, kan man inddrage ham, lade ham stå op og få bleen trukket op og ned som et par bukser, når han bare har tisset eller? Simpelthen for at bryde det ubehag han tydeligvis føler ved skiftning generelt?
Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske