Svar: Af ned bleen

6. maj 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Lillian

Det lyder som om at din dreng har behov for sin ble lidt endnu og jeg synes derfor ikke du skal presse ham. Jo mere du presser, jo mere i baglås vil han gå.

Prøv at lade være med at tale om ble, renlighed, tisse på toilet osv. i en periode. Giv ham ble på og gør det som noget helt naturligt, det er sådan det er. Han skal virkelig føle at presset tages fra ham.

Heldigvis går vi jo den varme tid i møde og min umiddelbare tanke er, at hvis du glemmer alt om ble og renlighed fra nu af og den næste 1-2 måneder frem, så bliver det sommer og varmt. Her kan I tage en tur til stranden, være i haven eller hvad I nu kan finde på og så kan han få et par badebukser på. Altså prøve at rende rundt uden ble. Du skal ikke nævne bleen, men bare som en naturlig ting, give ham badebukser på, fordi I nu er ved stranden og så se hvad der sker. Går han helt i panik, så er han bare ikke parat endnu, men måske er det også okay - netop fordi han har fået en længere pause uden fokus på renlighed.

I løbet af sommeren kan du også læse bøger med ham om kroppen, om drenge og piger, om hvordan vi fungerer, når vi spiser og drikker så kommer det ind i munden, ned i maven og så tisser vi og har afføring. Tal med ham om det, som noget naturligt, som en naturlig viden han skal have. Du kan låne børnebøger om renlighed, der findes flere forskellige - prøv at se på biblioteket. Det kan nogle gange gøre det lettere at tale om "drengen i bogen" end at tale om sig selv og på den måde kan du aå alligevel indirekte påvirke ham til at turde tisse på toilettet.

Tiden arbejder altså for jer, men lige nu skal han have ro omkring det og du skal ikke stille krav. Det er heller ikke den næste måned at du skal læse bøger om renlighed - der skal være fuldstændig ro omkring det emne :o)

Han vil også blive påvirket af børnene i børnehaven. Han ved godt at flere af de andre er renlige, han ved godt at du gerne vil have han bruger toilettet - han ved det hele, men han er ...

Annonce

... endnu ikke selv parat og skal have tid til at turde. du må tro på at han som udgangspunkt gerne vil gøre det, han ved gør dig stolt af ham - så det skal nok komme, lige nu er det bare utroligt vigtigt at du viser ham at det er okay, at han gerne må få ble på, at han gerne må være som han er - det behøver ikke være anderledes.

Jo mere sikker han føler sig på dette, jo mere selvværd han har, jo mere vil han turde og jo lettere vil det også blive for ham at slippe bleen.

Forskellen på selvtillid og selvværd kan kort beskrives sådan.

1. Selvtillid handler om tillid til sine evner. Selvværd hander om oplevelsen af at have værdi.

2. Selvtillid handler om at gøre. Selvværd handler om at være.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

3. Selvtillid handler om noget vi kan. Selvværd handler om noget vi er.

4. Selvtillid hander om tillid til sine færdigheder. Selvværd handler om at værdsætte sine egenskaber.

Det kan du læse mere om i bogen "Glade børn med højt selvværd - en forældreguide" af Dan Svarre. Du finder den i min bogguide under 'Mobning og selvværd'.

Min tanke er altså, at du skal fokusere mere på alt det han kan, alt det gode han gør, alt det der gør ham til en dejlig dreng fordi han er den han er - mere end fokus på at 'nu skal han også være renlig'. Det er vigtigt at han føler sig 100 pct accepteret som den han er, jo mere han føler dette, jo mere vil du også opleve at han udvikler sig, begynder at ville nogle af de ting, som du gerne vil :o)

Jeg ved at du tidligere har nævnt at din dreng ikke brød sig om at blive skiftet, - heller ikke da han var mindre. Har du talt med institutionen om dette? Hvordan reagerer han dernede, når han skal skiftes? Kunne man evt. gør hele situationen mere tryg for ham, kan man inddrage ham, lade ham stå op og få bleen trukket op og ned som et par bukser, når han bare har tisset eller? Simpelthen for at bryde det ubehag han tydeligvis føler ved skiftning generelt?

Jeg håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder