Svar: Nat-tisseri - 4 år
6. maj 2004
Alder:
4 år
Umiddelbart så afhænder det lidt af, hvordan jeres dreng har det med at tisse i sengen. Hvis han selv har bedt om at få bleen af, så synes jeg det er synd at give ham den på igen, men hvis han egentlig synes at det er okay, så er det jo det. Det kan jo være en større succes at vågne op med en tør ble end en våd seng, og succesoplevelser har han brug for.
Jeg synes derfor I er nødt til at tale lidt med ham om, hvorvidt han vil have bleen på igen. Hvis han nægter eller bliver ulykkelig over dette, så skal I ikke give ham den på, men ellers kan I forsøge med bleen igen.
Det er ikke usædvanligt at især drenge har svært ved at holde sig tørre om natten og man ved også at der kan være en arvelig faktor, således at hvis en af jer forældre har være 'vådliggere' så er risikoen for at jeres børn bliver det også større.
Han skal være omkring 7 års alderen før man vil gå ind og tale om behandling for det. Enten i form af medicin eller et alarmapperat.
Det er meget fint at I ikke skælder ud og også en god idé at I følger ham på toilettet, når I selv går i seng, men prøv alligevel at tale lidt med ham om det, så I får et indtryk at hvad han har det bedst med.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske