Svar: Uden ble - også om natten
16. april 2009
Alder:
3 år
Hej med jer
Det lyder som om at jeres datter er blevet hurtig renlig og har en god fornemmelse for hvornår hun skal tisse og hvornår hun ikke skal ... :o)
Det vil normalt være sådan at barnet bliver renlig om dagen før det sker om natten. Det er også sådan at de fleste af os vågner en gang i løbet af natten fordi vi skal op og tisse og det er helt normalt.
Vores blæren opsamler den urin, som dannes i nyrerne. Normalt er blæren stor nok til at rumme den mængde urin, som dannes i løbet af natten. Det vil ofte dreje sig om ca 1/2 liter, men det har naturligvis noget at sige hvor gammel man er og hvor lang natten er ...
For et barn der bliver puttet kl. 20 og som står op kl. 07 er natten meget lang og det vil naturligt være svært for barnet at holde sig i alle disse timer. Små børn som din datter vil ikke nødvendigvis vågne af sig selv om natten, når de føler de skal tisse, men vil i stedet tisse i sengen imens de sover - og det er selvfølgelig vældig ubehageligt.
Derfor er det i princippet en rigtig god idé at I følger jeres datter på toilettet sen aften inden I selv går i seng, hjælper hende med at få tømt sin blære hvorefter hun så kan sove videre til næste morgen, vågne i en tør seng og selv gå ud på toilettet og tisse. Jeg synes bestemt ikke det er synd, at I gør sådan - det lyder også som om at jeres datter synes der er okay, hun går jo mere eller mindre derud i søvne :o)
Hvor længe I skal blive ved sådan, er der ikke nogle faste regler omkring. Du må prøve at vurdere ud fra hvordan din datter reagerer, når hun kommer ud at tisse. Hvis hun roligt følger med og tisser en stor tår, så lad hende gøre dette og lad hende så derefter sove roligt i en tør seng til næste morgen tidlig. Hvis hun protesterer højlydt over at blive hivet ud af sengen eller næsten ikke tisser, så lad hende sove og se så om ikke hun kan holde sig eller mærke naturlig tissetrang.
Fortsat held og lykke, håber mine tanker hjælper videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske