Meget sygdom, hvad gør vi?

16. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 3 mdr.

Meget sygdom, hvad gør vi?

Kære Helen

Tak for dine svar, vi har haft rigtig meget glæde af dem!

Nu har vi behov for at få lidt flere gode råd... Vores lille dreng har fra han slap modermælken helt fra 8 måneders alderen været rigtig meget syg. Primært snot, meget hoste og feber uden at vi har kunnet spore smittekilden. I perioder har vi brugt bricanyl og spacer, dog uden at der har været decideret mistanke til astma, men det kan løsne hosten lidt. Sidste vinter havde han lungebetændelse inden han fyldte et år (og inden han begyndte i vuggestue). Om sommeren blev det lidt bedre, især efter en dejlig uge på Kreta, men han havde dog stadig sommer-forkølelse og influenza.

Da vi nåede efteråret igen og nærmede os hans 2-års fødselsdag i december, virkede det som om han var ved at komme over de lange sygdomsperioder. Først i slutningen af januar blev han ramt af influenza-epidemien, og har siden sammenlagt været i pasning i vuggestuen max. 4-5 uger her i 2009. Vi har ikke indtryk af, at det er selve vuggestuen der er kilden til al sygdom, han bliver også syg i ferier og når han er hjemme i længere tid (når den ene sygdomsperiode tager den anden). Når jeg ser tilbage, synes jeg faktisk at 2. leveår har været det værste mht. sygdom. Her på det sidste har han haft 4-5 forkølelser i rap, og i påsken fik han så skoldkopper, så han heller ikke kunne komme i pasning dér. Og han var sløj af skoldkopperne, med 39 i feber, men er nu frisk igen.

Det skal lige nævens at han er født for tidligt (6 uger) og dysmatur, og så har de jo lettere ved at blive syge. Vores læge siger at det går over, når han er 3 år... Det er nok held i uheld at hans far er arbejdsløs, ellers ville det slet ikke kunne hænge sammen, men det tærer alligevel meget på familien, og jeg er også mere syg end jeg plejer. Vi vil rigtig gerne have et barn mere, men er lidt skræmte over al den sygdom, som måske vil blive gentaget.

Hvad i ...

Annonce

... alverden gør man i sådan en situation? Vi prøver at bevare humøret, men det kniber lidt efterhånden, især fordi vi måske frygter at det aldrig bliver bedre. Og tænk at betale 3100 kr hver måned for en vuggestue, der aldrig bliver benyttet! Har du nogle gode råd til os, hvordan vi tackler vores hverdag og hvordan vi beskytter ham mod alle de forkølelse og feberperioder?

Generelt spiser han sundt, men selvfølgelig ikke så meget, når han er syg. I vuggestuen stortrives han, og de siger at han spiser stort set alt, og gerne 3-4 portioner til frokost (varm mad). Han spiser økologisk herhjemme og drikker mest vand og mælk. Spiser varieret, frugt og grønt. Får en gang imellem søde sager, men ikke hver dag. Når han har høj feber får han lov at drikke saft, for at være sikker på at han får væske nok.

Han sparker dynen af om natten, så her i vinter har han sovet med en fleece-natdragt. Det er dog lidt af en balancegang, da han har en tendens til at svede rigtig meget, lige når han falder i søvn (uanset påklædning). Om morgenen kan hans temperatur være meget lav (under 36). Fleecedragten fandt vi på for at undgå, at jeg skulle op flere gange hver nat og putte dyne på. Og den holder ham også varm, men også lidt våd først på natten. Kan det være årsag til de mange forkølelser?

Vi har ham mistænkt for ikke at være så god til at regulere sin temperatur. Har tit meget kolde hænder og fødder, der lidt efter er varme igen. Får nemt feber. Han sover inde, og det har han altid gjort. Sover 1½-2 timer midt på dagen og ca. 12 timer om natten, nogen gange lidt mere i weekenderne. Når han er syg sover han faktisk også nogenlunde igennem om natten. Da han var helt lille fik han masser af frisk luft i turene i barnevognen. Han er også meget ude i vuggestuen. Men hvad er bedst, når de er syge: frisk luft, eller helt indendøre?

Vi håber du kan give os nogle gode råd :o)

Kærlig hilsen Dorte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng - fortsættelse

Kære Helen, Tusind tak for dine besvarelse. Jeg er meget lettet. De ting...

25. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 2 mdr.

2 årig dreng

Kære Helen, Jeg vil gerne starte med at skrive jeg er ordblind. Jeg håber...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. marts 2024 | Opdragelse | 2 år, 1 mdr.

Vredes udbrud - 2 år, 1 mdr.

Hej Helen. Vores datter er nu 25 mdr og er en glad pige med et stort...

Annonce

Viden om børn:

Hjemmefødsel

Lang de fleste kvinder kan selv vælge, om de vil føde hjemme eller på sygehuset. Der er dog visse undtagelser - hvis du venter tvillinger, hvis dit barn vender forkert, eller hvis der er specielle komplikationer, så vil du blive frarådet at gennemføre en hjemmefødsel. Tal derfor altid med din jordemoder og læge om, hvad du godt kunne tænke dig.

Der kan være mange fordele ved at føde hjemme. Du har f.eks. din egen jordemoder, du er på hjemmebane - hun er på besøg, du er mere...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder