Svar: Tisser i sengen
5. maj 2004
Alder:
5 år
Kære Eva
Jeg synes umiddelbart ikke at du skal tage bleen af din søn om natten, det kan du gøre, når han selv kommer og meddeler at han ikke vil have den på mere. Man skal ikke forcere noget, han ikke er klar til.
Mange børn er ikke renlige om natten og man behandler aldrig børn for natlig vandladning før de er omkring 7 år og behandlingen vil da bestå i enten et alarmapparat eller medicinsk behandling.
Man mener det er arveligt, således at hvis du eller din mand har været "vådliggere", så er sandsynligheden for at barnet bliver det større.
Man mener også at årsagen er, at nogle børn producerer mere urin om natten, fordi de mangler det hormon som hedder ADH - anti diuretisk hormon, som hæmmer urinproduktionen under søvn.
Hvis din dreng selv er ked af det og synes det er et problem, så vil jeg foreslå dig at følge ham på toilettet, når du går i seng, i håb om at blæren så kan rumme mængden af urin indtil morgenstunden.
Hvis din dreng ikke selv er motiveret, så skal du give ham ble på og lade det være en helt naturlig del af jeres hverdag. Du skal ikke begynde at stille krav, som han ikke kan honorere. Du skal derfor ikke tage bleen af ham, hvis det er et nederlag for ham. Det er bedre med en succes,- at bleen er tør.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske