Svar: Børns afføring
13. april 2009
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej Alberts mor
Dejligt at høre fra dig og at I har det godt!
Der er ingen tvivl om at lidt forkølelse, falsk strubehoste eller bare det at rende rundt uden for i solen imens jorden stadig er kold ... kan give lidt tyndere og mere klæg afføring. Du kan derfor sagtens lede efter en årsag her :o)
Derudover kan det naturligvis handle om sammensætningen af kosten og hvis du generelt synes at Alberts afføring virker tynd, klæg og næsten diarré agtig, så vil det være en god idé at se på sammensætningen af kosten. Her tænker jeg især på hvor mange fibre han får - grøntsager kan f.eks. med fordel fortsat koges, så han ikke kun lever af rå grøntsager, der bør fortsat også tilsættes fedt på brøddet, når han f.eks. spiser en ½ bolle og mængden af frugt skal ikke være enorm. Han må naturligvis gerne spise frugt dagligt, men meget store mængder kan godt give tyndere afføring ...
Ellers tænker jeg, at det trods alt er bedre med en mave der fungerer end en mave der stopper og han lyder jo ikke til at have problemer med det. Han har ikke ondt, afføringen er ikke så tynd at han har problemer med rød numse og det løber ikke ud af bleen vel? Hvis det er så tyndt at det generer ham, så kan I naturligvis også overveje om han skal have taget en afføringsprøve for at se om han skulle have en maveinfektion, men i første omgang handler det nok om lidt kulde/træk, forkølelse eller kostsammensætning :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske