Svar: Renlighed og kaos ved spisebordet
10. april 2009
Alder:
4 år, 5 mdr.
Hej med jer
Det lyder som om at jeres dreng har det rigtig svært. Jeg kender jer jo ikke og kan kun gå ud fra det du fortæller I dit brev og jeg er faktisk der, hvor jeg synes det vil være relevant at I kontakter PPR for at tale med en børnepsykolog.
Jeg ved godt, at når jeg næver ordet børnepsykolog, så bliver I måske frustrerede og bange - det skal I ikke være - det handler om at I skal tale med en som er specielt uddannet til at finde ud af, hvad der foregår inde i jeres dreng, hvordan han har det og som derfor kan give jer nogle helt konkrete redskaber til, hvordan I så skal reagere.
I fortæller jo om en dreng som i en alder af 4 år, pludselig begynder at pille i sin afføring, i sin numse, selvom han tidligere har været fuldstændig renlig .. som lyder til bevidst at have afføring i sine bukser og bevidst tisse på væggen på toilettet osv. Ligesom han fuldstændig bevidst propper maden ind i munden, kigger på jer og afventer hvilken reaktion han får fra jer. Det lyder ikke som om at han rent fysiologisk har et problem ...
Der er for mig at se ingen tvivl om at han desperat forsøger at få jeres opmærksomhed og hvorfor det er i en sådan grad, synes jeg I skal tale med en børnepsykolog om. Naturligvis er han blevet storebror for 4 måneder siden og det er naturligvis svært at skulle dele jer med andre, men han er også 4 år, man kan godt tale med ham, forklare ham ting, han kan deltage i plejen af den lille og han kan derfor på sit eget niveau godt forstå at I stadig elsker ham selvom der er kommet en lille ny til - hvilket jeg naturligvis går ud fra at I også fortæller ham ...
Måske er der også andre ting som går ham på, det kan være ting i institutionen eller andre steder, som gør at han har det rigtig svært i øjeblikket og derfor reagerer som han gør. Men det er det, en børnepsykolog skal hjælpe jer med at finde ud af :o)
I nogle kommuner findes der også familievejledere, som tager ud på hjemmebesøg og drøfter netop opdragelse, søskende osv. hvor der kan være flere problematikker. I kan derfor også kontakte kommunen for at se om en familievejleder kan hjælpe jer videre på vej. Derudover kan I naturligvis tale med jeres sundhedsplejerske, som kommer på besøg omkring jeres lille datter. Sundhedsplejersken ved hvad tilbud der er i kommunen og hun vil derfor kunne henvise jer videre og fortælle hvad muligheder I ellers har for at få hjælp, hvor I bor.
Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god påske:O)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske