Svar: Renlighed og kaos ved spisebordet

10. april 2009

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med jer

Det lyder som om at jeres dreng har det rigtig svært. Jeg kender jer jo ikke og kan kun gå ud fra det du fortæller I dit brev og jeg er faktisk der, hvor jeg synes det vil være relevant at I kontakter PPR for at tale med en børnepsykolog.

Jeg ved godt, at når jeg næver ordet børnepsykolog, så bliver I måske frustrerede og bange - det skal I ikke være - det handler om at I skal tale med en som er specielt uddannet til at finde ud af, hvad der foregår inde i jeres dreng, hvordan han har det og som derfor kan give jer nogle helt konkrete redskaber til, hvordan I så skal reagere.

I fortæller jo om en dreng som i en alder af 4 år, pludselig begynder at pille i sin afføring, i sin numse, selvom han tidligere har været fuldstændig renlig .. som lyder til bevidst at have afføring i sine bukser og bevidst tisse på væggen på toilettet osv. Ligesom han fuldstændig bevidst propper maden ind i munden, kigger på jer og afventer hvilken reaktion han får fra jer. Det lyder ikke som om at han rent fysiologisk har et problem ...

Der er for mig at se ingen tvivl om at han desperat forsøger at få jeres opmærksomhed og hvorfor det er i en sådan grad, synes jeg I skal tale med en børnepsykolog om. Naturligvis er han blevet storebror ...

Annonce

... for 4 måneder siden og det er naturligvis svært at skulle dele jer med andre, men han er også 4 år, man kan godt tale med ham, forklare ham ting, han kan deltage i plejen af den lille og han kan derfor på sit eget niveau godt forstå at I stadig elsker ham selvom der er kommet en lille ny til - hvilket jeg naturligvis går ud fra at I også fortæller ham ...

Måske er der også andre ting som går ham på, det kan være ting i institutionen eller andre steder, som gør at han har det rigtig svært i øjeblikket og derfor reagerer som han gør. Men det er det, en børnepsykolog skal hjælpe jer med at finde ud af :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I nogle kommuner findes der også familievejledere, som tager ud på hjemmebesøg og drøfter netop opdragelse, søskende osv. hvor der kan være flere problematikker. I kan derfor også kontakte kommunen for at se om en familievejleder kan hjælpe jer videre på vej. Derudover kan I naturligvis tale med jeres sundhedsplejerske, som kommer på besøg omkring jeres lille datter. Sundhedsplejersken ved hvad tilbud der er i kommunen og hun vil derfor kunne henvise jer videre og fortælle hvad muligheder I ellers har for at få hjælp, hvor I bor.

Jeg håber ovenstående hjælper jer videre på vej, fortsat held og lykke med ham og rigtig god påske:O)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen ...

Jeg ville bare blot meddele dig, at det går så godt i øjeblikket at jeg næsten ikke kan få armene ned..

Jeg gik jo rundt og tumlede med tanker om at min datter "kørte" på mig osv.. Men du fortalte mig at hendes humør skifter rigtig hurtigt og at lige netop hendes alder / denne såkaldt selvstændighedsfase gør at det kan være svært for både forældre og barn..

Jeg tror, at fordi jeg er blevet opmærksom på det, så tager jeg det ikke mere personligt og det gør at jeg ikke bliver ked af det mere..

Hvor er det dog dejligt at der også er nogle perioder der faktisk går godt..

Jeg er sikker på at der ligger udfordringer der ude i fremtiden som venter på os, men dem kan jeg ikke komme udenom..

Så rigtig mange tak herfra Helen..
HVOR HAVDE DU DOG RET!!!!!!!!!!!!!

Med venlig hilsen
M´s Mor