Renlighed og kaos ved spisebordet

10. april 2009

Kategori:
Alder:
4 år, 5 mdr.

Renlighed og kaos ved spisebordet

Hejsa

Ja, overskriften er om alt lige fra den ene ende til den anden:o)

Vores dreng på 4½ år blev renlig sidste sommer. Og det er generelt gået rigtig godt. Men nu er han begyndt at lave afførring i bukserne min. en gang om dagen. Det er hvad det er, men det største problem er nu at han ikke siger det, og her idag opdagede vi at han havde gemt underbukserne under sin hovedpude .....

Vi konfronterede ham med det, og sagde at det måtte han altså ikke og at han skulle komme og sige det, så vi kunne hjælpe ham med at blive vasket og få rene bukser på. Det virker som om at det bliver værre og værre. Det skal lige siges at han er den mellemste i flokken, han har en store bror på 7 og en lillesøster på 4 mdr. Vi er opmærksomme på at det kan have noget at gøre med at han er blevet storerbror her for nylig.

Han har igennem længere tid haft en vane med at gå og pille sig bagi...det klør siger han....han har også lidt eksem på ballerene som vi er meget grundige med at behandle efter lægens anvisninger. Jeg kan bare ikke rigtig holde tanken ud om hvor mange steder der er afførring i huset efterhånden. Vi synes at vi er kørt fast i det, vi føler at vi konstant skal være efter ham, og det gør os og ham fustrerede og kede af det. Men det virker som om at vi ikke rigtig kan få kommunikeret med ham på en måde så han er bare lidt med på hvad vi mener.

Lige nu er vi startet på at belønne ham når han går på toilettet for at lave stort, ...

Annonce

... men vi er også meget i tvivl om det nu er det rigtige at gøre. Vi ved godt at vi ikke må skælde ud, og det gør vi også alt for at undgå, men det er meget svært ikke at blive irriteret når man konstaterer at der ligger l... under hovedpuden, og når hele toiletkummen, brættet og væggen ved siden af er oversprøjtet med tis. Så HJÆLP...!

En anden ting med ham er, at når vi spiser så spiser han nærmest med hele hovedet, arme og ben. Der er mad ud over det hele. Han spiser så grimt, og det bliver værre og værre. Vi prøver at gøre det til noget rart og hyggeligt at spise, prøver at fokusere på noget andet, men det er som om at han nærmest opsøger en reaktion hos os. Det er f.eks. meget normalt at han tager hele hånden ned i maden, tager en stor håndfuld og propper det hele ind i munden. Så tygger han derefter med meget åben mund, og tørrer hånden af i blusen. Alt dette gør han mens han har fuld øjenkontakt med en af os.

Vi har prøvet at ignorere det, det har ingen effekt, vi har prøvet at skælde ud, det har heller ikke nogen effekt. Vi har pænt henstillet ham til hvordan man bruger gaffel og papir....heller ikke nogen effekt. Så igen....HJÆLP!

Vi er meget kede af at vi skal kæmpe så meget med ham. Vi prøver at give ham meget positiv opmærksomhed, men ja, det bliver jo ikke som før han blev storebror.

Er han bare en 4-årig dreng med stort D...? -eller kan vi med rimelig kræve lidt af ham?

Vi glæder os MEGET til dit svar..:o)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Prævention - efter fødsel

Man kan godt blive gravid kort tid efter en fødsel - også selv om man ammer. Har I lyst til at genoptage jeres sexliv, er det derfor en god idé at finde en brugbar præventionsform.

Så længe du ammer, bør du ikke tage p-piller eller mini-piller, fordi østrogen nedsætter mælkeproduktionen, og fordi man endnu ikke kender langtidsvirkningerne, når medicinen går i modermælken.

I stedet kan det være en god idé at bruge kondom, også fordi det beskytter dig mod infektion....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!