Svar: Hvordan slipper vi for bleen?
30. marts 2009
Alder:
3 år, 10 mdr.
Kære Jakobs mor
Det er faktisk meget normalt at børn er renlige med vandladning før de bliver renlige med afføring. Det ses jævnligt at børn som har været renlige med vandladning længe, troligt beder om at få en ble på, når de skal lave stort og det er et eller andet sted, vigtigt ikke at presse barnet til at slippe bleen helt, hvis barnet ikke er parat ... også selvom man kan være ved at miste tålmodigheden :o)
Det er super fint og helt rigtigt det I gør, med at tale om maden der fordøjes og kommer ud som afføring, tale med ham om det som noget helt naturligt, læse bøger om det osv.
Men det er vigtigt ikke at presse ham for meget eller fokusere for meget på det og det er vigtigt at I ikke gør det til et problem, at han nu skal på tur med børnehaven og en gang imellem har brug for en ble. Det er jo ikke sikkert at jeres dreng synes det er noget problem ...
I bliver her nødt til at tale med børnehaven omkring det. De har ganske sikkert oplevet det før og I vil kunne lave aftaler om hvordan I skal forholde jer, planlægge osv. Jeg kan godt forstå at I ikke vil have de andre børn skal opfatte ham som lille, fordi han en gang imellem bruger ble, men han er ganske givet ikke den eneste som har ble på, hvis de andre ikke har det om dagen, så har flere af dem det sandsynligvis stadig om natten. På den måde er det for de fleste børn noget helt naturligt, det er mere os voksne som synes det er ved at være tiden bleen slutter ...
I skal naturligvis også tale med jeres dreng omkring det, spørge ham om han vil have ble med og bede de voksne om hjælp, når han har behov for det - hvad plejer han at gøre i børnehaven? Hvad tænker han selv omkring det?
Når han går på toilettet for at tisse, så sig til ham at han lige skal prøve at presse lidt og se om han kan slå en prut. På den måde kan I måske være heldige at der pludselig kommer lidt afføring og han finder ud af, at det var fuldstændig ufarligt.
I skal også sørge for at hans mave fungerer, hvis han har tendens til hård mave, så bliver det ikke bedre at han holder sig til han kan få en ble på. Samtidig vil det være svært at holde sig, hvis afføringen er blød (han skal selvfølgelig ikke have tynd mave:o) og derforkan man nogle gange skulle skynde sig så meget, at man må sætte sig på toilettet med det samme og ikke kan nå at få bleen på ...
Det er en svær balance, at give barnet tid til at blive klar og samtidig også lære barnet at det forventes at man laver på toilettet og ikke i bleen. Jeres dreng er dog fortsat ikke blevet 4 år, så han skal også have tid og da han er så konsekvent renlig med vandladning, så kommer det med afføringen nok også stille og roligt :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske