Brev:
Dagpleje vs. vuggestue
30. marts 2009
Alder:
16 mdr.
Dagpleje vs. vuggestue
Kære Helen,
Jeg skriver til dig for at få lidt råd om min datter, der nu er 16 ½ md. Hun begyndte i dagpleje da hun var et år. Vi havde egentlig søgt vuggestueplads men kunne ikke få nogen.
Vi og vores datter er rigtig glade for vores dagplejemor som er en dejlig dame og hun trives så fint med de andre børn også (de er tre i alt). Indkøringen gik sådan nogenlunde. Som forventet kan man nok sige. Hun græd lidt de første 14 dages tid – en tid der nok var præget af en masse tilvænning – både for hende og os. Dog klistrede hun op af hendes dagplejemor i en længere periode og legestue som de er i en gang om ugen, var ikke noget hit i starten. Hun fandt de vist meget overvældende. Alt dette er dog overstået og nu elsker hun at komme derned.
Der hvor tingene ikke har fungeret for os, er når vores dagplejemor har været syg, på kursus eller ferie, for så skal hun til gæstedagpleje. Hvilket der har været en del af, og kommer en del af også. Umiddelbart så vi det som posetivt, at det skulle være samme hver gang – men det ærgelig er så, at vores datter ingenlunde har været glad for at være der. Sidste gang vi skulle derhen beyndte hun at græde to veje før og jeg kunne næsten ikke få hende ind over dørtrinet. Helt uholdbart for såvel hende som os. Den uge endte jeg med at holde hende hjemme – også helt uholdbart. Det skal sige, at hun en uge forinden havde været der i fem dage, hvor det også var slemt, dog ikke ligså – så jeg synes vi har givet det en chance.
Samme dag vi kommer hjem er der brev med posten om, at vi har fået vuggestueplads. Jeg havde åbenbart aldrig fået taget mig af ventelisten. Vi skulle svare inden for fire dage og vi gik derefter i tænkeboks. Vi besøgte naturligsvis vuggestuen igen, og fik os en lang snak med dem. Det er en intergreret vugge/børnehave, og hun har fået plads på den lille stue. Dvs. At hun kan blive i huset til skolestart.
Vi har nu besluttet at tage hende ud af dagpleje og ind i vuggestue, og selvom beslutningen er taget, så vil jeg meget gerne have dit syn med på sagen.
Vores dagplejemor blev ked af det og synes vist ikke rigtig det var bedste valg for vores datter, fordi hun kan være meget tryghedssøgende. Hun har også sagt at hun gerne må komme tilbage, hvis det ikke går i vuggestuen.
Hele denne her beslutning har gjort, at vi har set på alle aspekterne i dagpleje vs. Vuggestue. Lærer eller udvikles hun nok i dagpleje osv. Vi har vejet tingene op mod hinanden og i sidste ende, så mener vi, at det er vigtig, at det er samme sted hun bliver afleveret hver dag. Hun får vel også et forhold til pædagoerne og børnene der også. Det har været en virkelig svær beslutning, da vi jo river hende ud af noget trygt og godt til noget uvant. Men i sidste ende kan vi ikke leve med gæstedagplejen.
Vi har 6 dage til indkøring og håber at det er nok.
Kan du ud fra ovenstående sige lidt om hvad du synes? Det er naturligvis svært når du ikke kender os og vores datter, men måske du kan sige noget mere generalt ud fra hendes alder osv.?
Jeg ved godt, at det er os der kender hende bedst, men i bund og grund vil jeg nok bare gerne bekræftes i, at det vi gør er godt for vores datter
Mange hilsner
Rikke – den bekymrede mor :-)