Dagpleje vs. vuggestue

30. marts 2009

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Dagpleje vs. vuggestue

Kære Helen,

Jeg skriver til dig for at få lidt råd om min datter, der nu er 16 ½ md. Hun begyndte i dagpleje da hun var et år. Vi havde egentlig søgt vuggestueplads men kunne ikke få nogen.

Vi og vores datter er rigtig glade for vores dagplejemor som er en dejlig dame og hun trives så fint med de andre børn også (de er tre i alt). Indkøringen gik sådan nogenlunde. Som forventet kan man nok sige. Hun græd lidt de første 14 dages tid – en tid der nok var præget af en masse tilvænning – både for hende og os. Dog klistrede hun op af hendes dagplejemor i en længere periode og legestue som de er i en gang om ugen, var ikke noget hit i starten. Hun fandt de vist meget overvældende. Alt dette er dog overstået og nu elsker hun at komme derned.

Der hvor tingene ikke har fungeret for os, er når vores dagplejemor har været syg, på kursus eller ferie, for så skal hun til gæstedagpleje. Hvilket der har været en del af, og kommer en del af også. Umiddelbart så vi det som posetivt, at det skulle være samme hver gang – men det ærgelig er så, at vores datter ingenlunde har været glad for at være der. Sidste gang vi skulle derhen beyndte hun at græde to veje før og jeg kunne næsten ikke få hende ind over dørtrinet. Helt uholdbart for såvel hende som os. Den uge endte jeg med at holde hende hjemme – også helt uholdbart. Det skal sige, at hun en uge forinden havde været der i fem dage, hvor det også var slemt, dog ikke ligså – så jeg synes vi har givet det en chance.

Samme dag vi kommer hjem er der brev med posten om, at vi har fået vuggestueplads. Jeg havde åbenbart aldrig fået taget mig af ...

Annonce

... ventelisten. Vi skulle svare inden for fire dage og vi gik derefter i tænkeboks. Vi besøgte naturligsvis vuggestuen igen, og fik os en lang snak med dem. Det er en intergreret vugge/børnehave, og hun har fået plads på den lille stue. Dvs. At hun kan blive i huset til skolestart.

Vi har nu besluttet at tage hende ud af dagpleje og ind i vuggestue, og selvom beslutningen er taget, så vil jeg meget gerne have dit syn med på sagen.

Vores dagplejemor blev ked af det og synes vist ikke rigtig det var bedste valg for vores datter, fordi hun kan være meget tryghedssøgende. Hun har også sagt at hun gerne må komme tilbage, hvis det ikke går i vuggestuen.

Hele denne her beslutning har gjort, at vi har set på alle aspekterne i dagpleje vs. Vuggestue. Lærer eller udvikles hun nok i dagpleje osv. Vi har vejet tingene op mod hinanden og i sidste ende, så mener vi, at det er vigtig, at det er samme sted hun bliver afleveret hver dag. Hun får vel også et forhold til pædagoerne og børnene der også. Det har været en virkelig svær beslutning, da vi jo river hende ud af noget trygt og godt til noget uvant. Men i sidste ende kan vi ikke leve med gæstedagplejen.

Vi har 6 dage til indkøring og håber at det er nok.

Kan du ud fra ovenstående sige lidt om hvad du synes? Det er naturligvis svært når du ikke kender os og vores datter, men måske du kan sige noget mere generalt ud fra hendes alder osv.?

Jeg ved godt, at det er os der kender hende bedst, men i bund og grund vil jeg nok bare gerne bekræftes i, at det vi gør er godt for vores datter

Mange hilsner
Rikke – den bekymrede mor :-)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

Annonce

Viden om børn:

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tak for dit gode svar sidst, som virkelig hjalp mig videre. Vi har valgt at beholde putteflasken lidt endnu :-)

Agnes mor