Svar: Bange for at presse min søn ifm. renlighed

8. marts 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Renlighed er noget man modnes til og der er i denne proces flere faser som man skal igennem. Det bedste tidspunkt at starte renlighed på er når barnet selv viser interesse for det og giver udtryk for at ville det og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.

Samtidig skal din dreng starte i børnehave og man bliver ikke renlig over en uge, det skal have sin tid og der skal være ro omkring det. Mange børn bruger ble, når de begynder i børnehave og det er helt normalt. Jeg synes derfor I skal lade ham starte, få ble på og bleer med og når han så er kørt ind og har fundet ud af, hvad det egentlig vil sige at være i børnehave, så kan I begynde at tænke på renlighed.

Det er også altid lettere at træne renlighed om sommeren, hvor han naturligt har mindre tøj på, løsere bukser osv. Det er svært at nå på toilettet, når man har overtræksbukser, flyverdragt eller lignende - så er det naturligt at der sker flere uheld.

Netop det at begynde i børnehave kan sagtens have den effekt, at han oplever at andre børn går på toilettet. Ofte har de små toiletter som er beregnet til børn i størrelsen og det, sammen med at andre kan gå på toilettet selv, ...

Annonce

... kan sagtens være en motiverende faktor. Så han af sig selv pludselig begynder at vise interesse - og så er grundlaget for et samarbejde lagt.

Når det bliver varmere i vejret og han måske selv begynder at vise interesse for at undvære bleen, så kan I begynde at træne toilettider. Forstået på den måde, at han i begyndelsen beholder bleen på, men får buksebleer som trækkes op som et par underbukser - og så skal han på toilettet når han står op om morgenen, inden I kører ud at handle, inden han skal i seng osv. altså på de tidspunkter, hvor du normalt også selv vil gå på toilet. Det er således noget 'man' gør, sådan er det.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du skal ikke spørge ham om han skal, for så vil han sige nej, men derimod bare tage ham i hånden og sige: "Kom skat, vi skal lige ud at tisse inden vi kører.." og så går I ud og tisser. Du tisser og han prøver. Kommer der noget, så er det fint og gør der ikke, så er det også fint - fint at han prøvede.

Det er langt bedre at beholde bleen på og bruge den som underbukser i starten. En tør ble er en succesoplevelse, våde bukser er nederlag.

Fortsat held og lykke med børnehavestart og renlighedsstræningen, som først blir til sommer :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor