Brev:
Bange for at presse min søn ifm. renlighed
8. marts 2009
Alder:
2 år, 10 mdr.
Bange for at presse min søn ifm. renlighed
Kære Helen,
Mange tak for dit lange og meget fyldestgørende svar jeg fik fra dig sidste gang. Det har været til stor hjælp. Det går nu meget bedre med vores søns trivsel både herhjemme i forhold til lillesøster og i dagplejen. Han er (nu) en super sund, glad og kærlig dreng.
Nu er der imidlertid en anden ting der presser sig på, og som jeg gerne vil høre din vurdering af. Det drejer sig om min søns renlighed. Han skal starte i børnehave her til 1. april og jeg er meget i tvivl om, om jeg skal gøre en indsats i forhold til, om han kan blive renlig inden. Egentlig har jeg holdt lidt igen med det, da jeg tænkte, at det ville blive for mange ting på én gang. Han har lige smidt sutten, hvilket gik over al forventning, og jeg har tænkt, at det måske vil give bagslag at han også skal af med bleen og så starte i børnehave, hvilket jo i sig selv kan blive en stor udfordring.
Jeg har været bange for at presse ham for meget, men på den anden side kan det jo også være, at han lige behøver det kærlige skub, som skal til.
Han siger selv til inden han skal lave stort. Det har han gjort i lang tid (mange måneder) og jeg har lige så længe tilbudt ham, at komme ud at sidde på enten potten eller toilettet. Men det har jeg aldrig kunnet få ham til. Jeg kan mærke på ham, at han er meget bevidst om, hvornår han tisser og kommer af med afføring. Det eneste tidspunkt han vil tisse på potten er inden han skal i bad og har fået bleen af.
Alternativt er jo at lade ham start i børnehaven, hvor han ser de andre børn gå på toilettet. Jeg tænker bare om det bliver lidt for hård en måde at gøre det på, da der måske vil give ham flere uheld, da der jo ikke kan være en voksen omkring ham hele tiden. Så vil det måske være bedre at holde ham hjemme en uges tid inden han starter, hvor der er mere ro til det. Men er det så for tæt på han skal starte i børnehaven??
Håber du vil give en tilbagemelding på, hvad du tænker om det.
Mange hilsner ”mor”