Brev:
Skubberi, rive i hår uden vi ser det
8. marts 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Skubberi, rive i hår uden vi ser det
Hej Netsundhedsplejerske
Vi har læst svarene omkring børn der skubber og slår. Vi forstår - synes vi - meget af det, men er alligevel i tvivl om vi gør det rigtige for vores datter. Hun er 2 år og 4 mdr. Hun er en meget udadvendt type. Elsker selskab og vil gerne lege med andre børn. Er meget fysisk og kan lide at tumle og løbe rundt. Kan også selv lege og pusle. Sprogligt virker hun også aldersvarende. Hun er enebarn.
Vi har gennem længere tid (ca.½ år) haft problemet med at hun river i hår/skubber. Vi har haft flere snakke med vuggestuen og en god dialog om det. (Vi er rigtig glade for vuggestuen.) De har forsøgt at hjælpe hende til at lege bedre med de andre børn. Blandt andet har de ladet hende være sammen med jævnaldrende børn og en pædagog i en lille gruppe.
Selvom pædagogerne siger, at det er blevet meget bedre, vil de nu gerne have os til at fortælle hver dag, når vi aflevere hende, hvordan natten eller morgenen har været, fordi de gerne vil prøve at finde ud af om der er et mønster.
Der har selvfølgelig været gode og dårlige perioder, men vi kan ikke se noget mønster. (Selvfølgelig kan hun være “mindre nem“, hvis hun er syg eller træt.)
Det vi ser nu, er at hun skubber/hiver hår/tager sutten fra andre, hvis vi eller pædagogerne ikke ser det (eller hun tror vi ikke ser det). De prøver i situationer, lige nu, at fjerne hende fra legen, og fortælle at det ikke var ok. Så kommer hun så tilbage i legen igen.
Hvorfor gør hun det? Og hvorfor tager hun fx sutten ud af munden på et andet barn, sådan helt impulsivt?
Tidligere har det været mens, vi har set på det. Men måske har hun lært at det ikke er ok - mens vi ser det. Det er selvfølgelig ikke godt, for det skulle jo gælde hele tiden.
Er det sådan hun tænker?
Vi har også tænkt på, om hun er kommet i en rolle, som “den der skubber” ?
Hvordan undgår vi hun får den rolle og hvad skal vi gøre?
Når vi ser det/oplever det, tager vi hende også væk og fortæller hende at det ikke er ok. Nogle gange med en længere forklaring/snak, men oftest helt kort. Vi er så begyndt på at hun skal sige undskyld.
Er det en god ide ?
Ellers har vi også prøvet at fortælle/snakke med hende om, at hun kan noget andet - fx dele eller vente eller kramme.
Vi prøver generelt at anerkende hendes følelser og sætte ord på dem, når hun bliver vred/ked af det m.m. Vi prøver også selv at bevare roen og vi hæver sjældent stemmen. Men på det sidste, er det ved at være sværere at bevare roen. Problemet er dog blevet mindre end det var i starten, men som sagt, sker de enkelte situationer nu oftest uden vi ser dem direkte - hører kun et barn græde (på grund at vores datter….).
Vi tænker også om hun er for vant til at få kontakt og opmærksomhed hele tiden og derfor bliver frustreret hvis hun ikke lige får kontakt fra voksne eller børn. Skal vi prøve at lade hende lege mere alene.
Håber du kan give et godt svar ligesom alle de andre gode svar ;-)