Svar: Pottetræning - 3 år, 5 mdr.
6. marts 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at jeres dreng nu er blevet renlig med vandladning og selv har vist interesse og ønske om dette :o)
Mange børn føler at afføringen er en del af dem selv og de har meget svært ved at skulle aflevere dette på toilet eller potte. Nogle gange er potten lettest,fordi de så selv kan være med til at styre, hvornår den skal tømmes, hvornår afføringen skal smides ud ...
Det er vigtigt at I ikke forcerer noget, men giver det lidt tid og respektere, at han går afsides og efterfølgende beder om at få en ren ble. Han er jo fuldt ud opmærksom på hvad der sker og kan også kontrollere det, så mon ikke det også her er et spørgsmål om tid og om at han skal føle sig tryg og helt parat.
Prøv at læse nogle bøger om emnet, om det at gå på toilettet eller om at have afføring i det hele taget. Der findes en meget sød/sjov lille børnebog der hedder "Muldvarpen, der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved". Det kan give en snak om netop afføring, hvordan det ser ud osv. Du kan også læse små bøger for ham om mennesket og hvordan vi fungerer. Hvordan maden vi spiser kommer ind i munden og videre igennem maven, tarmene osv. og ud som pølser ... Så du på den måde får talt med ham om det naturlige ved at have afføring og dermed får det hele afmystificeret lidt.
Undgå at have for store forventninger til ham og prøv at give renlighedsvaner så lidt fokus som muligt. Der er sandsynligvis ingen tvivl om at han udmærket ved, at du gerne vil have at han sætter sig på toilettet og de fleste børn gør jo det de ved, gør deres forældre glade. Derfor behøver du ikke blive ved med at fortælle ham, hvad du gerne vil have ham til - han ved det godt. Det gør ham derfor bare ked af det, når han ikke føler han kan leve op til det.
Derfor skal du i stedet prøve at styrke ham på mange andre områder og når det sker, så vil du sandsynligvis opleve, at han efter en periode selv vil vise interesse for at komme på toilettet. Her skal du naturligvis så være parat til at hjælpe ham og støtte ham så det lykkes og er en god oplevelse for ham. Det er ligesom en hurdle I skal over og det kræver lidt tålmodighed lige nu :o)
Du skal overveje om du skal tale med børnehaven omkring det. Nogle børn vægrer sig mod at gå på toilettet fordi der er 'åbne toiletter'. De bryder sig ikke om at skulle tisse eller have afføring sammen med andre, men vil gerne kunne sidde for sig selv. Hvis din dreng har det sådan, så kunne det være en idé at tale med børnehaven om, hvilket toilet han f.eks. kan benytte, så der er ro omkring det også i børnehaven og du kan også tale med ham om at han kun behøver prøve at lave afføring derhjemme, han behøver ikke prøve det andre steder, det er fint at tage det lidt af gangen og du er der sammen med ham, hvis han vil have det.
Håber mine tanker hjælper dig videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske