Svar: Meget våde natbleer
5. marts 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke
Det er normalt at små børn har store vandladninger om natten. Det skyldes for det første at små børn under et år normalt indtager store mængder mælk inden sengetid og igen sen aften eller først på natten, en stor del af væskebehovet stilles på dette tidspunkt. Men det skyldes også at hos små børn registrerer hjernen ikke, når blæren er fuld og de skal tisse.
Det er en fysiologisk proces som ofte starter i 2 års alderen og som først er udviklet hos barnet i 3-4 års alderen, hvor de fleste børn bliver renlige. Hos nogle børn endda senere og ofte vil børn netop blive renlige om dagen, før de er det om natten.
Børn tisser altså naturligt meget om natten og det ændrer sig stille og roligt i takt med at din dreng bliver ældre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske