Brev:
Udvikling, sprog mv.
5. marts 2009
Alder:
3 år, 1 mdr.
Udvikling, sprog mv.
Hej Helen
Så har vi klaret det at have et barn i 3 år.. og nu bliver jeg nødt til at bede om råd!
Anton er 3 år. Jeg bekymrer mig en del om diverse ting, men nu her hvor han er blevet 3 år (den 29/1-06) og er startet i børnehave, kan jeg ikke lade være med at samligne lidt.
Anton har svært ved at udtale en del ord korrekt - farfar hedder barbar. Faktisk alle ord der starter med v eller f bliver til b (band i stedet for vand, binder i stedet for finder... osv). Han forstår alt, men udtaler ikke så godt. Skal jeg være bekymret? Det skal lige siges at han begyndte ikke at tale rigtigt før han var 2år 5m.
Skal jeg fjerne sutten? Vil det hjælpe? Nu er han lige startet i børnehave (fra dagpleje). Han sover stadig 1½ - 2 timer til middag, så børnehaven mente ikke at vi skulle tage sutten fra ham endnu... i det han lige er startet i børnehaven. Men han skal jo også snart til at smide bleen (hvordan skal jeg nok spørger om en anden gang!:-)). Og så kan jeg vel hellere ikke fjene sutten så, hvis bleen også skal fjernes. ?
Det der med at smide bleen er vel bedst om sommeren, men er det ikke lidt sent at vente til sommer?
Jeg havde tænkt at sutten skulle smutte her om en måned til påskeferien, men hvis han stadig sover til middag er det lidt svært. Pædagogerne siger han har behov for søvn over i børnehaven, men er det ikke nu han skal til at stoppe?
I det hele taget synes jeg at alt det praktiske i Antons udvikling tager lang tid... og vi kommer ikke rigtig nogen steder. Han er ellers begavet, super frisk og enorm social og vellidt.... jeg vil bare høre om jeg kan gøre noget ved sproget? Og om hvordan den sut kommer væk - hvis den skal...?
Sikkert lidt forvirrende brev. Håber du kan hjælpe.