Udvikling, sprog mv.

5. marts 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Udvikling, sprog mv.

Hej Helen

Så har vi klaret det at have et barn i 3 år.. og nu bliver jeg nødt til at bede om råd!

Anton er 3 år. Jeg bekymrer mig en del om diverse ting, men nu her hvor han er blevet 3 år (den 29/1-06) og er startet i børnehave, kan jeg ikke lade være med at samligne lidt.
Anton har svært ved at udtale en del ord korrekt - farfar hedder barbar. Faktisk alle ord der starter med v eller f bliver til b (band i stedet for vand, binder i stedet for finder... osv). Han forstår alt, men udtaler ikke så godt. Skal jeg være bekymret? Det skal lige siges at han begyndte ikke at tale rigtigt før han var 2år 5m.

Skal jeg fjerne sutten? Vil det hjælpe? Nu er han lige startet i børnehave (fra dagpleje). Han sover stadig 1½ - 2 timer til middag, så børnehaven mente ikke at vi skulle tage sutten fra ham endnu... i det han lige er startet i børnehaven. Men ...

Annonce

... han skal jo også snart til at smide bleen (hvordan skal jeg nok spørger om en anden gang!:-)). Og så kan jeg vel hellere ikke fjene sutten så, hvis bleen også skal fjernes. ?

Det der med at smide bleen er vel bedst om sommeren, men er det ikke lidt sent at vente til sommer?

Jeg havde tænkt at sutten skulle smutte her om en måned til påskeferien, men hvis han stadig sover til middag er det lidt svært. Pædagogerne siger han har behov for søvn over i børnehaven, men er det ikke nu han skal til at stoppe?

I det hele taget synes jeg at alt det praktiske i Antons udvikling tager lang tid... og vi kommer ikke rigtig nogen steder. Han er ellers begavet, super frisk og enorm social og vellidt.... jeg vil bare høre om jeg kan gøre noget ved sproget? Og om hvordan den sut kommer væk - hvis den skal...?

Sikkert lidt forvirrende brev. Håber du kan hjælpe.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!