Svar: Pottetræning - 20 mdr.
24. februar 2009
Alder:
20 mdr.
Kære Charlotte
Det er meget normalt at børn omkring 2 års alderen begynder at interessere sig lidt mere for hvordan de fungerer, at de tisser, at der er forskel på drenge og piger osv. Det er således meget normalt at Carolina så småt er begyndt at interessere sig for sig selv og det faktum, at der nogle gange kommer noget i bleen "hvad er det for noget? (a' det?") ...
Det er dog ikke det samme som at hun er parat til at I træner renlighed, at blive renlig er en fysisk proces, som barnet modnes til. Når børn er ved at være parate til at blive renlige, så skal man lægge mærke til hvor barnet er henne i processen. Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.
Et andet godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hendes blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'.
Det er fint at bruge potten, ligesom man også kan bruge et toiletsæde og evt. købe en lille skammel som hun kan stige op på, når hun begynder at vise interesse for det, men du skal på nuværende tidspunkt se det som sjov og leg mere end som renlighedstræning, fordi hun ikke er ældre end hun er.
Derudover er det vigtigt at hun bibeholde bleen på og at man ikke fjerner den for hurtigt. Det er lang bedre at hun får små succesoplevelser med at have en tør ble, fremfor de nederlag som våde bukser naturligt vil give. Derfor skal bleen ikke af for hurtigt, i stedet kan du give hende en bukseble på, der kan trækkes op og ned som et par underbukser, når og hvis hun en gang imellem synes det er sjovt at skulle sidde på potte.
De fleste børn er omkring 3 år inden de fysiologisk er parate til at blive renlige og ofte vil børn blive renlig med vandladning før afføring, ligesom de ofte også vil blive renlige om dagen før de er det om natten. Derudover er det altid lettere at træne renlighed om sommeren, hvor barnet kan løbe rundt i små trusser og det er let at nå på toilettet når man mærker at man skal. Om vinteren hvor man skal nå at få både flyverdragt, lange bukser og trusser af - så er man næsten sikker på at det går galt.
Så Carolina er stadig for lille og I skal tage den tid det tager:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske