Svar: Pottetræning - 20 mdr.

24. februar 2009

Kategori:
Alder:
20 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Charlotte

Det er meget normalt at børn omkring 2 års alderen begynder at interessere sig lidt mere for hvordan de fungerer, at de tisser, at der er forskel på drenge og piger osv. Det er således meget normalt at Carolina så småt er begyndt at interessere sig for sig selv og det faktum, at der nogle gange kommer noget i bleen "hvad er det for noget? (a' det?") ...

Det er dog ikke det samme som at hun er parat til at I træner renlighed, at blive renlig er en fysisk proces, som barnet modnes til. Når børn er ved at være parate til at blive renlige, så skal man lægge mærke til hvor barnet er henne i processen. Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden.

Et andet godt tegn til at man kan begynde at træne renlighed er at hun kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hendes blære rent fysiologisk er i stand til at 'holde sig'.

Det er fint at bruge potten, ligesom man også kan bruge et toiletsæde og evt. købe en lille skammel som hun kan stige op på, når hun ...

Annonce

... begynder at vise interesse for det, men du skal på nuværende tidspunkt se det som sjov og leg mere end som renlighedstræning, fordi hun ikke er ældre end hun er.

Derudover er det vigtigt at hun bibeholde bleen på og at man ikke fjerner den for hurtigt. Det er lang bedre at hun får små succesoplevelser med at have en tør ble, fremfor de nederlag som våde bukser naturligt vil give. Derfor skal bleen ikke af for hurtigt, i stedet kan du give hende en bukseble på, der kan trækkes op og ned som et par underbukser, når og hvis hun en gang imellem synes det er sjovt at skulle sidde på potte.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

De fleste børn er omkring 3 år inden de fysiologisk er parate til at blive renlige og ofte vil børn blive renlig med vandladning før afføring, ligesom de ofte også vil blive renlige om dagen før de er det om natten. Derudover er det altid lettere at træne renlighed om sommeren, hvor barnet kan løbe rundt i små trusser og det er let at nå på toilettet når man mærker at man skal. Om vinteren hvor man skal nå at få både flyverdragt, lange bukser og trusser af - så er man næsten sikker på at det går galt.

Så Carolina er stadig for lille og I skal tage den tid det tager:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder