Fantasi og pottetræning

24. februar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Fantasi og pottetræning

Hej Helen

Julie er efterhånden blevet 2½ år gammel. Hun er ifølge dagplejemoren en meget klog pige, der er langt foran sin alder mht sprog, motorik og forståelse af sammenhænge.

Nogle gange kan hun lave koblinger, der er meget overraskende. Et eksempel er: Julie kan godt lide at se Lazytown på Playhouse. Det er på dansk. Ind imellem har hun fået lov at se nogle af sangene på computeren, hvor de ikke findes på dansk, hun har så hørt dem på engelsk. Særlig en sang er hun glad for. Forleden så vi sangen sammen på dansk i fjernsynet. Hun sidder lige så stille og lytter og siger så: "Mor, de synger ikke, You are a pirate" (som de gør på engelsk). Hun får så en forklaring, og det er det.

Jeg nævner ovenstående forklaring, fordi hun samtidig er en meget følsom pige med stor empati og ikke mindst fantasi. Generelt så fantaserer hun om sine venner, om dragen eller dinosauren. Disse fantasier har jeg spillet med på. Vi har f.eks. dækket op til dinsosaurusen til aftensmad, vi har leget gemme med den, og vi har skældt den ud, når den har lavet ballade.

Men et par gange har jeg oplevet, at hun er blevet bange for sine fantasifigurer. At hun tror, de findes i virkeligheden og gør hende ondt. Eksempelvis fik hun koblet det, at dagplejemoren passede en hund (som ikke var inde, men hun kunne høre den) med, at vi skulle besøge farmor og hendes meget livlige hund, Pippi. Det blev til, at hun "så" Pippi på bordet, og at Pippi bed hende og trådte på hendes tæer. Hun var meget bange og havde brug for, at dagplejemoren forsikrede hende, at hun nok skulle passe på hende.

Da hun kom hjem, snakkede hun stadig meget om hunden, og jeg talte med hende om, at det var noget, hun legede, at det var fantasi, og at hunden ikke var ...

Annonce

... der. Samtidig læste vi i en bog, der netop omhandlede det, at man kunne blive bange for noget, der kun var i fantasien og snakkede om det.

Er det den rigtige måde at gribe det an på? Altså både at lege med og at forklare/berolige. Og er det normalt? Det skal siges, at hun ikke er helt tryg ved farmors hund. Og at hun også kan græde over sørgelige ting i tv-et, og jeg er derfor meget påpasselig med, hvad hun ser og sørger for at være der, hvis jeg forudser problemer.

Mht til pottetræning, så er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt jeg griber det rigtigt an. I dagplejen bliver hun fast sat på potten en gang om dagen (på samme tid). Hun har tisset et par gange om potten deroppe. Jeg er ikke kommet så meget i gang herhjemme (har ikke travlt, men det kunne være fint, hvis det blev overstået inden start i børnehaven). Jeg har tænkt på ved hver bleskift (som er på næsten samme tidspunkter hver dag) at tilbyde hende at komme på potte. De dage, hvor jeg har gjort det, har hun syntes, det var spændende, og jeg har selvfølgelig respekteret det, hvis hun har sagt nej. Oftest vil hun gerne på potte.

Hun siger til, når hun skal lave pu-ha, men ønsker ikke at komme på potten der, og det respekterer jeg. Hun fortæller ofte også, når hun tisser, og på det seneste er hun begyndt at lege, hun går på toilettet inde på hendes værelse (altså uden at tage bukser og ble af). Det er mit indtryk, hun gør det, når hun tisser. Hun har ofte brug for at blive bekræftet i, at hun gerne må tisse i bleen (efter et uheld i dagplejen, hvor hun havde taget bleen af), hvilket jeg siger ja til og siger, at man også må tisse på potten og toilettet. Det er også gået op for hende, at ikke alle børn har ble på, og at mor ikke har ble på.

Med venlig hilsen

Linda

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder