Svar: Renlighedstræning i Afrika

20. januar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære Maria

Det lyder som den rigtige beslutning at holde jeres dreng hjemme indtil han var mere klar til at smide bleen og det lyder heldigvis også som om at han nu er ved at være parat.

Du fortæller at din dreng siger til når han har lavet i bleen og at han nogle gange også når at sige til lige inden og det er super godt. Det er faktisk et rigtig godt tegn, at han lægger mærke til at det kommer og at han når at sige til lige inden. Det drejer sig dog ofte om ganske kort tid, fra han mærker at han skal til det kommer og derfor skal I være hurtige, lægge mærke til hans små signaler, - nogle gange begynder børn at hoppe lidt rundt, han tager sig måske til skridtet, han bliver lidt urolig og så er det med at motivere ham "kom skat, ud på potten" og få ham af sted, så han når at lave og tisse der.

Renlighed er en proces som barnet stille og roligt modnes til og der er normalt 3 faser i denne proces. I første fase tisser eller laver barnet i bleen og kommer så og fortæller at det gerne vil have en ny ble på, dernæst kommer barnet og fortæller når det laver i bleen og først til sidst begynder barnet at blive i stand til at sige til lige inden det sker. Jeres dreng er altså igang med sidste fase og det lyder derfor helt relevant I at begynder at træne lidt renlighed nu.

Det betyder også at I godt må begynde at have lidt rutiner omkring det at gå på potte eller WC og hvorvidt det skal være på det ene eller det andet, afhænger her helt af, hvad jeres dreng har mest lyst til. ...

Annonce

... Du kunne måske købe et toiletsæde, hvis han hellere vil sidde på det og ikke vil sidde på potte. Børn vil tit gerne sidde som de ser de voksne gøre, så føler de sig større og ikke anderledes :o)

Med rutiner mener jeg at man f.eks. altid går på toilettet om morgenen, når man står op ligesom det også er det sidste man gør om aftenen, inden man går i seng. Man går ofte også på toilettet inden man render ud og leger, eller inden man tager af sted for at handle eller lignende. Det vil her være rigtig godt, hvis I kunne tage jeres dreng med, som en helt naturlig ting "kom, nu skal vi lige ud at tisse" - det skal ikke kun han, det skal I også, fordi det er sådan man gør. Det skal altså gøres som noget helt naturligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

I den forbindelse er det også vigtigt at nævne at I ikke skal spørge ham. Hvis I spørger "skal du tisse" så vil han højst sandsynligt sige nej, og så tisser han måske 10 minutter efter. Derfor skal I ikke spørge, men i stedet tage ham i hånden og følge med ham på toilettet, fordi det er det tidspunkt, hvor man tisser, altså: "Kom vi skal lige ud at tisse inden vi kører ...".

Når han sidder på toilettet så prøv også at opfordre ham til at prutte, den fornemmelse kender han jo og synes sikkert er lidt sjov, og når han så sidder der og presser lidt og der kommer en prut, så kommer der måske også nogle gange lidt afføring med ud. Stille og roligt bliver han så opmærksom på at komme af med dette også.

Håber I hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.