Brev:
Renlighedstræning i Afrika
20. januar 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Renlighedstræning i Afrika
Hej Helen,
Vi har en dreng paa 2 1/2 aar, som i ca 6 mdr har sagt til naar han har lavet puha - og nogle faa gange lige inden. Vi bor i Rwanda og han skal snart starte i 'ecole maternelle' (a la boernehave).
Egentlig skulle han vaere startet her i januar, men hernede er der naesten ingen boern som i den alder stadig bruger ble og boernehaven er slet ikke indstillet paa at skulle skifte ham. Desuden synes vi, at det ville vaere synd for ham at vaere den eneste med ble, naar han i forvejen er anderledes pga sin hudfarve (blandet dansk/congoleser) blandt de rwandiske boern.
Han fik en lillebror i oktober og har taget det utroligt flot - han er fuld af kys og kram til baby og virker ikke jalous. Her for nylig har han ogsaa smidt sutten - undtagen naar han sover eller koerer i bil - og ogsaa det lader han til at have accepteret uden de store problemer.
Vi ville meget gerne igang med at potte-traene ham indenfor de naeste par uger, saa han kan komme ned i boernehaven. Her er ingen vuggestuer - dvs han tilbringer dagen hjemme sammen m en barnepige - og det er tydeligt at han savner den sociale kontakt. Samtidig ved vi ikke rigtig hvordan vi skal komme igang med potte-traeningen. Har du nogle tips? Han kommenterer naar han prutter eller laver puha, men er ikke ret interesseret i at saette sig paa potte.
Et andet problem for os hernede er at det begynder at vaere ret svaert at finde bleer i hans stoerrelse (eftersom 99% af alle boern hernede ikke bruger ble i den alder). Dvs der er forskellige praktiske hensyn (start i boernehave, ingen bleer osv) - men paa den anden side skal det selvfoelgelig ogsaa vaere noget han er klar til, og vi kan ikke tvinge ham hvis han ikke selv vil. Een fordel hernede er at det er varmt...
Jeg ville saette pris paa dit raad - baerende in mente den anderledes situation vi er i hernede ifht en alm dansk familie derhjemme. Tusind tak.
Med venlig hilsen
Maria