Renlighedstræning i Afrika

20. januar 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

Renlighedstræning i Afrika

Hej Helen,

Vi har en dreng paa 2 1/2 aar, som i ca 6 mdr har sagt til naar han har lavet puha - og nogle faa gange lige inden. Vi bor i Rwanda og han skal snart starte i 'ecole maternelle' (a la boernehave).

Egentlig skulle han vaere startet her i januar, men hernede er der naesten ingen boern som i den alder stadig bruger ble og boernehaven er slet ikke indstillet paa at skulle skifte ham. Desuden synes vi, at det ville vaere synd for ham at vaere den eneste med ble, naar han i forvejen er anderledes pga sin hudfarve (blandet dansk/congoleser) blandt de rwandiske boern.

Han fik en lillebror i oktober og har taget det utroligt flot - han er fuld af kys og kram til baby og virker ikke jalous. Her for nylig har han ogsaa smidt sutten - undtagen naar han sover eller koerer i bil - og ogsaa det lader han til at have accepteret uden de store problemer.

Vi ville meget gerne igang med at potte-traene ham indenfor de naeste par uger, saa han ...

Annonce

... kan komme ned i boernehaven. Her er ingen vuggestuer - dvs han tilbringer dagen hjemme sammen m en barnepige - og det er tydeligt at han savner den sociale kontakt. Samtidig ved vi ikke rigtig hvordan vi skal komme igang med potte-traeningen. Har du nogle tips? Han kommenterer naar han prutter eller laver puha, men er ikke ret interesseret i at saette sig paa potte.

Et andet problem for os hernede er at det begynder at vaere ret svaert at finde bleer i hans stoerrelse (eftersom 99% af alle boern hernede ikke bruger ble i den alder). Dvs der er forskellige praktiske hensyn (start i boernehave, ingen bleer osv) - men paa den anden side skal det selvfoelgelig ogsaa vaere noget han er klar til, og vi kan ikke tvinge ham hvis han ikke selv vil. Een fordel hernede er at det er varmt...

Jeg ville saette pris paa dit raad - baerende in mente den anderledes situation vi er i hernede ifht en alm dansk familie derhjemme. Tusind tak.

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor