Svar: Renlighed - 3 år, 5 mdr.
15. januar 2009
Alder:
3 år, 5 mdr.
Kære K
Renlighed er en proces som barnet stille og roligt modnes til og der er normalt 3 faser i denne proces. I første fase tisser eller laver barnet i bleen og kommer så og fortæller at det gerne vil have en ny ble på, dernæst kommer barnet og fortæller når det laver i bleen og først til sidst begynder barnet at blive i stand til at sige til lige inden det sker.
Det er vigtigt ikke at presse barnet, men lade barnet blive parat stille og roligt. Det er også sådan at børn ofte bliver renlige om dagen før de er det om natten og så vil det ofte også være sådan, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer og selv viser interesse for at få bleen af, før man forsøger at lave et samarbejde omkring det. Det er netop vigtigt at der er tale om et samarbejde :o)
Jeg plejer at anbefale at man bruger buksebleer, som kan trækkes op og ned som et par underbukser og at man bibeholder bleen i begyndelsen fordi en tør ble er en succesoplevelse og våde bukser er et nederlag.
Jeres dreng er renlig om dagen og det går rigtig fint med at holde sig tør, som jeg læser jeres brev. At han har svært ved at skulle af med sin afføring er helt normalt, nogle børn ser det som en del af dem selv og de har svært ved at give slip på afføringen og lade det skylle ud i toilettet.
Prøv at give det så lidt opmærksomhed som muligt i en periode, giv ham en ble på når han beder om det og skift den så bagefter. I takt med at han mærker der ikke er noget pres omkring det, så bliver han måske lidt mere modig og I kan så prøve at opfordre ham til toilettet - evt. en potte, fordi afføringen så ikke forsvinder, men lander i potten hvorefter han selv kan være med til at skylle den ud når han er parat.
Læs bøger om renlighed, læs også bøger om hvordan han selv fungerer - maden man spiser kommer igennem munden, ned i maven, via tarmene og ud som afføring - naturligvis på et plan, hvor han kan følge med. Men så han får en fornemmelse af hvad der sker og hvorfor det sker. AT det er helt naturligt og ikke noget han skal være bange for. Læs f.eks. også bogen "Mulvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", måske han synes det er sjovt og det kan afdramatisere det hele lidt.
Undgå at have for store forventninger til ham, stil generelt ikke for mange krav i hverdagen og prøv at fokusere på alt det gode han gør og er super til. Jo mere du kan styrke ham på andre områder og jo mindre fokus du giver renlighed jo bedre er det. Der er sandsynligvis ingen tvivl om at han udmærket ved, hvad du helst vil have og de fleste børn gør jo det de ved, gør deres forældre glade. Derfor er der ingen grund til at fortælle ham at du hellere ser at han laver afføring på toilettet end i bleen - han ved det udmærket godt. Det gør ham bare unødigt ked af det og giver ham følelsen af at være forkert.
Derfor skal han styrkes på mange andre områder og når det sker, så vil du sandsynligvis opleve, at han efter en periode selv vil vise interesse for at komme på toilettet. Her skal du naturligvis så være parat til at hjælpe ham og støtte ham så det lykkes og er en god oplevelse for ham.
Med hensyn til renlighed om natten, så lyder det fint at I følger ham på toilettet sen aften inden I selv går i seng, for at se om han så kan holde sig til næste morgen tidlig og opleve den succes det er at vågne med en tør ble.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske