Svar: Renlighed - 3 år, 5 mdr.

15. januar 2009

Kategori:
Alder:
3 år, 5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Kære K

Renlighed er en proces som barnet stille og roligt modnes til og der er normalt 3 faser i denne proces. I første fase tisser eller laver barnet i bleen og kommer så og fortæller at det gerne vil have en ny ble på, dernæst kommer barnet og fortæller når det laver i bleen og først til sidst begynder barnet at blive i stand til at sige til lige inden det sker.

Det er vigtigt ikke at presse barnet, men lade barnet blive parat stille og roligt. Det er også sådan at børn ofte bliver renlige om dagen før de er det om natten og så vil det ofte også være sådan, at barnet kan holde sig tør i mindst 3 timer og selv viser interesse for at få bleen af, før man forsøger at lave et samarbejde omkring det. Det er netop vigtigt at der er tale om et samarbejde :o)

Jeg plejer at anbefale at man bruger buksebleer, som kan trækkes op og ned som et par underbukser og at man bibeholder bleen i begyndelsen fordi en tør ble er en succesoplevelse og våde bukser er et nederlag.

Jeres dreng er renlig om dagen og det går rigtig fint med at holde sig tør, som jeg læser jeres brev. At han har svært ved at skulle af med sin afføring er helt normalt, nogle børn ser det som en del af dem selv og de har svært ved at give slip på afføringen og lade det skylle ud i toilettet.

Prøv at give det så lidt opmærksomhed som muligt i en periode, giv ham en ble på når han beder om det og skift den så bagefter. I takt med at han mærker der ikke er noget pres omkring det, så bliver han måske lidt mere modig og I kan så prøve at opfordre ham til toilettet - evt. en potte, fordi afføringen så ikke forsvinder, men lander i potten hvorefter han selv kan være med til at skylle den ud når ...

Annonce

... han er parat.

Læs bøger om renlighed, læs også bøger om hvordan han selv fungerer - maden man spiser kommer igennem munden, ned i maven, via tarmene og ud som afføring - naturligvis på et plan, hvor han kan følge med. Men så han får en fornemmelse af hvad der sker og hvorfor det sker. AT det er helt naturligt og ikke noget han skal være bange for. Læs f.eks. også bogen "Mulvarpen der ville vide, hvem der havde lavet lort på dens hoved", måske han synes det er sjovt og det kan afdramatisere det hele lidt.

Undgå at have for store forventninger til ham, stil generelt ikke for mange krav i hverdagen og prøv at fokusere på alt det gode han gør og er super til. Jo mere du kan styrke ham på andre områder og jo mindre fokus du giver renlighed jo bedre er det. Der er sandsynligvis ingen tvivl om at han udmærket ved, hvad du helst vil have og de fleste børn gør jo det de ved, gør deres forældre glade. Derfor er der ingen grund til at fortælle ham at du hellere ser at han laver afføring på toilettet end i bleen - han ved det udmærket godt. Det gør ham bare unødigt ked af det og giver ham følelsen af at være forkert.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Derfor skal han styrkes på mange andre områder og når det sker, så vil du sandsynligvis opleve, at han efter en periode selv vil vise interesse for at komme på toilettet. Her skal du naturligvis så være parat til at hjælpe ham og støtte ham så det lykkes og er en god oplevelse for ham.

Med hensyn til renlighed om natten, så lyder det fint at I følger ham på toilettet sen aften inden I selv går i seng, for at se om han så kan holde sig til næste morgen tidlig og opleve den succes det er at vågne med en tør ble.

Fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Ufrivillig natlig vandladning

Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.

1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.

2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder