Brev:
Søvnrutiner
15. januar 2009
Alder:
11 mdr.
Søvnrutiner
Hej Helen.
Jeg har en glad og dejlig pige på 11 mdr og har brug for lidt vejledning i forhold til hendes søvnrutiner.
Mathilde vågner ca. 6.30-7 om morgenen og sover som regel igennem om natten. Hun blir lagt til formiddagslur ca. kl 9.30 og sover ca. 1 time, nogen gange lidt længere. Om eftermiddagen blir hun lagt ca. 13.30-14 og sover 1-1½ time.
Når vi ligger hende i barnevognen falder hun fint i søvn af sig selv efter lidt tid.
Det er så ved sengetid vi oplever lidt en kamp. Hun får ikke længere natte flaske da hun her mellem jul og nytår selv sagde fra og vi har så erstattet natteputte ritualet med lidt læsning og sang. Hun bliver puttet omkring 19-19.30 og jeg synes hun som oftest har vist tegn på træthed ved at gnide sig i øjnene og begyndt at blive lidt vrøvlet. Men når vi så er færdige med at læse og synge og hun bliver lagt starter hun med at protesterer. Vi stryger hende over håret og fortæller at nu skal du sove, siger godnat og går fra hende. Nogle gange ligger hun sig så til, men her på det sidste har hun simpelthen været så ulykkelig, sådan nærmest helt hysterisk og fuldstændig rød i hovedet af arrigskab, samtidig med at hun gnider sig i øjnene.
Det er heller ikke altid det hjælper at tage hende op, så det sker at hun er så udmattet at hun er faldt i søvn mens hun har grædt. Og puha det er ikke rart.
Men hvad er det der gør at hun bare ikke vil ligge sig til?? Er hun bange for noget eller afprøver hun hvem det er der bestemmer om hun skal sove eller ej?
Jeg tænker at hun jo skal lære at finde sin egen måde at falde i søvn på uden at blive vugget i søvn i gyngestolen eller mens vi går med hende på armen, for det mener jeg er en dårlig spiral.. Det andet her er jo bare heller ikke til at holde ud, så jeg mangler bare nogle råd til hvad der kunne være godt at afprøve. Skal hun ikke sove så længe om eftermiddagen, skal vi strække puttetiden om aftenen?? Jeg synes jo hun er for lille til at springe formiddagssøvnen over og hun virker også til at hun godt kan bruge den endnu.
Det skal også lige nævnes at hun øver sig rigtig meget for tiden på at komme op og kravle, hun har næsten knækket koden men mangler lige det sidste og det irriterer hende klart at hun ikke helt kan finde ud af det endnu. Kan det have en indflydelse?
Det blev godt nok en lang smørre med håber du kan finde hoved og hale i det.
Jeg glæder mig til at høre dit svar.
Med venlig hilsen
Charlotte