Svar: Græder når hun får skiftet ble i vuggestuen
8. januar 2009
Alder:
19 mdr.
Kære Henriette
Det er altid svært at vide, hvad der udløser gråd hos børn, som ikke selv kan fortælle med ord, hvad de tænker og føler. Et eller andet sted, så lyder det som om at jeres datter føler sig utryg og måske hænger det sammen med stedet, hun bliver skiftet.
Hvis hun f.eks. ligger på et højt puslebord eller et eleverbart bord (der måske først køres op, når hun ligger på det ..) så bliver hun måske utryg ved højden. Hun har jo en alder nu, hvor hun netop begynder at forstå at verden er lidt mere farlig. Hun klatrer op, kan ikke selv komme ned osv. Farefornemmelsen spirer netop i denne alder.
Bordet kan måske også være lidt koldt, det kan være lidt mere rungende i lyden fordi det er større end hjemme og det kan også gøre sig gældende, hvis I er i byen, skifter hende offentlige steder osv. Det kan altså sagtens være lydende, duftende, temperaturen, højden på bordet osv. som gør hende utryg.
Jeg tænker at det vigtigste derfor må være at forsøge at gøre hende tryg. Det er ved at tale stille og roligt til hende, tale lidt om hvad der skal ske, at der ikke sker noget og betrygge hende i at det nok skal gå stille og roligt. Det kan i vuggestuen være at døren skal lukkes lidt, og at der ikke skal være for mange børn i rummet, så der er lidt mere ro omkring hende, det kan også være at hun skal have sit eget håndklæde at ligge på, så hun ligger lidt lunere og mere blødt og rart. Og så tænker jeg, at det er vigtigt at lade hende være med i processen, lade hende selv finde en ren ble frem, selv kravle op på bordet, hvis hun kan, selv holde cremetuben eller hvad det nu kan være. Det er vigtigt i forhold til hendes alder, at hun føler hun også selv er med i det der sker og at det ikke sker hen over hovedet på hende.
Buksebleer kan også være en god idé, fordi de kan hives op og ned som et par trusser. har hun kun tisset, kan hun derfor stå på gulvet og behøver ikke ligge på puslebordet ... :o)
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske