Svar: Pottetræning - 21 mdr.

19. november 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Renlighed.

Hej med dig

Din dreng er kun 21 måneder og det er meget tidligt at blive renlig. Det betyder naturligvis ikke at han ikke kan være parat og skal støttes i dette, men du skal være opmærksom på at det hører til sjældenhederne at børn bliver renlige i denne alder. De fleste børn er faktisk ikke parate før de er omkring 3 år ...

Din dreng er igang med at finde ud af hvordan han virker, han er ved at blive opmærksom på sig selv, sit eget køn og han ser hvad de andre børn gør og vil gerne prøve at gøre ligesom dem. Det er dog ikke ensbetydende med at han fysiologisk er parat til at træne renlighed.

Når børn er ved at være parate til at blive renlige, så skal man lægge mærke til hvor barnet er henne i processen. Renlighed har tre faser. Først kommer barnet og meddeler at det har lavet i bleen og gerne vil have en ren ble på, dernæst begynder barnet at fortælle at "nu tisser jeg" og tilsidst når barnet at sige til lige inden. Et andet godt tegn er, at han kan holde sig tør i mindst 3 timer. Det er tegn på at hans blærer kan 'holde sig'.

Det er fint at bruge et toiletsæde, han må gerne sidde på toilettet og du kan evt, købe en lille skammel som han kan stige op på, så han kan kravle op på toilettet selv. Men du skal se det som sjov og leg mere end som renlighedstræning, fordi han ikke er ældre end han er.

Derudover er det vigtigt at han bibeholde bleen på og at man ikke fjerner den for hurtigt. Det er lang bedre at han ...

Annonce

... får små succesoplevelser med at have en tør ble, fremfor de nederlag som våde bukser naturligt vil give. Derfor skal bleen ikke af for hurtigt, i stedet kan du give ham en bukseble på, der kan trækkes op og ned som et par underbukser, når han en gang imellem synes det er sjovt at skulle sidde på toilet.

Årstiden taler desværre heller ikke for renlighedstræning, det er langt lettere at træne renlighed om sommeren, hvor han ikke har så meget tøj på. Hvis han kan rende med numsen bar i haven eller bare med et par badebukser på, så ser han og fornemmer han pludselig hvad der sker, når han tisser og begynder at kunne blive opmærksom på at holde sig til han når toilettet. Samtidig kan han nå det, det kan han ikke nu. At tage bleen af et barn om vinteren er synd. Når han mærker han skal tisse og til han når toilettet går der ikke mange sekunder - og skal han så have lange bukser, knapper, flyverdragt osv. af så vil han ikke kunne nå det :o(

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Så hverken hans alder eller årstid taler for pottetræning lige nu, jeg synes I skal lade ham prøve, når han viser lyst og interesse men se det som en leg og lade det tage den tid det tager. Det er helt normalt at han lige nu interesserer sig for det, men om en måned viser han måske slet ingen interesse igen :o) Samtidig ved jeg jo også at han jo lige er blevet storebror, I er flyttet og der er generelt sket rigtig meget i hans unge liv, så vent lidt er mit råd.

Fortsat held og lykke med det hele.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om renlighed:

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder